Hoppa till innehållet

Investeringstrender och oro i öst: Redaktionen spår techåret 2020

Investeringstrender, digitala valutor och oro från öst – det är några av de fenomen som Di Digital-redaktionen spår kommer att prägla techåret 2020. Samtidigt har du chansen att gissa vilka trender som åsyftas genom våra rim.

Presidentkandidater Elisabeth Warren, klimattrenden och kinesiska techjätten Tencent med grundaren Pony Ma är några som förutspås sätta avtryck nästa år.
Presidentkandidater Elisabeth Warren, klimattrenden och kinesiska techjätten Tencent med grundaren Pony Ma är några som förutspås sätta avtryck nästa år.Foto: TT

Av: Johannes Karlsson, reporter

Rim:
Ett stort land i öst vill vinna fördelar med teknik

Många svenska spelutvecklare svarar, ”kom hit!”

Varningarna blir allt mer högljudda

Frågan är om det Sveriges självständighet kan rubba

Motivering:

Debatten om kinesiska företagsköp i Europa kommer att bli ännu mer hätsk nästa år. De kraftigt försämrade diplomatiska relationerna mellan Kina och Sverige börjar därmed spilla över på techsektorn. Under 2019 blev den kinesiska techjätten Tencent inte bara delägare i ett, utan tre svenska spelutvecklingsbolag. Fatshark, Sharkmob och Stunlock Studios säkrade alla miljoner från grundaren Pony Mas maktbolag. Sedan tidigare har man också investerat i Paradox och strömningstjänsten Spotify.

Human Rights Watch har listat Tencent som ett av de bolag som understöder regeringens massövervakning av befolkningen, speciellt via appen Wechat. Säpos generaldirektör Klas Friberg gick nyligen ut i Di och påpekade att Kina använder sig av cyberangrepp, men även uppköp av svenska företag – för att få politiska och ekonomiska fördelar. ”Det är absolut en säkerhetsrisk, inte minst vad gäller viktiga startupbolag i Sverige”, sa han.

Även om politikerna skulle vilja stoppa de kinesiska företagsköpen är det svårt att reglera det i lagen, eftersom vi har en stark äganderätt i Sverige. Men jag tror att kritiken kan växa mot de entreprenörer som väljer att släppa in kineser i ägarkretsen – kanske till en punkt där det blir väldigt svårt att genomföra.

Fatshark, med vd:n Martin Wahlund, har fått investeringar från den kinesiska techjätten Tencent.
Fatshark, med vd:n Martin Wahlund, har fått investeringar från den kinesiska techjätten Tencent.Foto: Joel Marklund (Bildbyrån).

Av: Björn Wallenberg, reporter

Rim:

Om framtidens betalningar,

kan man ha aningar

Det blir nog inte Zuckerberg som bär kungakronan,

En bättre gissning är riksbanken och.... e-kronan

Motivering: 

Världens centralbanker tar på sig ledartröjan och kopplar tydligare greppet om utvecklingen av digitala valutor - till techjättarnas och affärsbankernas stora förtret. Medan Facebooks utskällda Libra kört fast – och kryptovalutorna svajar – kommer riksbankens e-krona liksom ECB:s och Kinas varianter att få allt fastare konturer.

Diskussionerna om e-kronan kom i gång redan hösten 2016 efter ett förslag från vice riksbankschefen Cecilia Skingsley.
Diskussionerna om e-kronan kom i gång redan hösten 2016 efter ett förslag från vice riksbankschefen Cecilia Skingsley.Foto: Jesper Frisk

Av: Julia V. Caesar, reporter

Rim:

Investerarna kom till skott

Kom på att man borde göra någonting gott 

Klarnagrundaren tryckte i Norrsken in sitt överskott 

snart är fossilt riskkapital ett minne blott 

Motivering: 

Kanske är det bara en slump att klimatångesten ökat i takt med att allt fler väljer att investera i impactbolag. 2019 var året då det blev tydligt att det inte bara är vinsten till aktieägarna som leder vägen – framtidens bolag ska också göra världen bättre. Niklas Adalberth pumpade in ytterligare 330 miljoner i Norrsken, Northvolt tog in en enorm investering och klädjätten H&M satsade på bomullsåtervinnaren Renewcell. 2020 ökar impactfonderna, och impactinvesteringar går från att vara stora trenden inom startup-sektorn, till att bevisa sin plats. 

 

Klarna-grundaren Niklas Adalberth startar via sin stiftelse Norrsken en miljardfond för riskkapitalinvesteringar i impactbolag tillsammans med partners David Frykman, Tove Larsson och Agate Freimane.
Klarna-grundaren Niklas Adalberth startar via sin stiftelse Norrsken en miljardfond för riskkapitalinvesteringar i impactbolag tillsammans med partners David Frykman, Tove Larsson och Agate Freimane.Foto: Evelina Carborn

Av: Ida Hansson Brusewitz, nyhetschef

Rim: 

Ring in det nya och ring ut det gamla

i årets första, skälvande minut.

Ring bluffmakarnas makt från världens gränser ut,

och ring in vinnarna till oss som famla.

Motivering: 

2019 gick marknaderna för investeringar i startups heta och många fonder slog rekord. Men när världskonjunkturen börjar falna lär klimatet bli försiktigare. Vi på Di Digital har under hösten sett ett antal konkurser och fler lär följa. Det ryktas om bolag som har varit nära randen, men där investerare har kommit och räddat med nytt kapital. Frågan är hur mycket tålamod och hur riskvilliga vissa investerare är framöver. 

Samtidigt står flertalet fonder med välfyllda kassor och det är mycket pengar som nu ska ut. Det lär bli något av en huggsexa kring heta team och en viss risk för inflation. Många heta entreprenörsteam lär bli uppvaktade. Ett samtalsämne bland grundare är också hur viktigt det är att hitta rätt partner – annars finns en risk framöver att de blir överkörda eller utmanövrerade av andra ägare. 

Pär-Jörgen Pärson, partner på riskkapitalbolaget Northzone som nyligen reste en ny miljardfond.
Pär-Jörgen Pärson, partner på riskkapitalbolaget Northzone som nyligen reste en ny miljardfond.Foto: Jack Mikrut

Av: Miriam Olsson Jeffery, Di Digitals Silicon Valley-korrespondent

Rim: 

De har fått stå allena, men nu vill myndigheterna syna korten.

Nästa år kommer de att banka ännu hårdare på porten.

Falska nyheter, integritet och konkurrens,

tre områden där man inte vill ge dispens.

Politikerna vill också att de stora jättarna ska bryta upp,

De tycker att tjänsterna har blivit en alltför maktfull grupp.

Motivering: 

I takt med att skandalerna kring techjättar som Facebook och Google har avlöst varandra, när det gäller till exempel integritet, konkurrensfrågor och falska nyheter, har amerikanska myndigheter trätt in i bilden. Techbolagen har länge till stor del varit oreglerade, men under nästa år finns det mycket som tyder på att det kommer att förändras snabbare än vad det har gjort hittills.

Samtidigt spenderar techjättarna stora pengar på lobbying i Washington för att försöka påverka nya regler. 

Techjättarna är som vi vet redan under lupp i olika utredningar hos amerikanska finansinspektionen och justitiedepartementet, och har blivit bötfällda för integritetsöverträdelser. Flera techbolagsvd:ar har vittnat inför senaten. Och demokratiska presidentkandidater som Elizabeth Warren vill bryta upp ”big tech” i mindre beståndsdelar.

Enligt uppgifter till Wall Street Journal kommer den federala myndigheten FTC begära att Facebook stoppar integrationen av sina olika tjänster i januari 2020.

I Europa gjorde GDPR sitt intåg under 2019 och den 1 januari 2020 är det Kaliforniens tur att införa California Consumer Privacy Act, CCPA, som handlar om att ge konsumenter större makt över sin personliga data.

2020 ser ut att bli ett regleringarnas år i USA.

Elizabeth Warren vill utmana techbolagen.
Elizabeth Warren vill utmana techbolagen.Foto: Steven Senne, Steven Senne, Steven Senne

Av: Jonas Leijonhufvud, reporter

Rim: 

Ingen skiter – i dessa krediter.

Motivering: 

2020 blir året då betalbolagens lönsamma allians med nätbutikerna får sig en smäll. Lita på att Klarna kommer att ge Per Bolund en match. 

Finansmarknadsministern företräder som bekant ett nytt lagförslag som ska börja gälla 2020. Enligt den föreslagna lagen ska nätbutiker förbjudas att först presentera - eller själva fylla i - kredit som betalsätt, om andra alternativ finns. Klarnas syn på saken går att läsa i ett blogginlägg med den fräna rubriken ”Regeringen har tyvärr inte förstått vad som utgör konsumentskydd online”.

Di Digital har under slutet av 2019 kunnat rapportera hur de stora nätbutikerna får olika former av kickbacks när de överlåter sitt kassasystem till betalbolag som Klarna, Qliro och Svea ekonomi. Betalbolagen använder möjligheten för att dra in enorma summor på delbetalningar, fakturaavgifter och förseningsavgifter. Sen delar de med sig av förtjänsten med e-handlarna. 

Vinnarna är betalbolagen, men även de stora nätbutikerna som får sockrade avtal. Förlorarna är de mindre aktörerna, som betalar fullt pris, samt alla de kunder som tackar ja till konsumentkrediter de inte behöver. 

Räntorna är inte att leka med. När man exempelvis delbetalar via Klarna uppgår krediträntan till 19,9 procent. Utöver det tillkommer en så kallad ”administrativ avgift” på 29 kronor per månad.
Väljer man faktura är det gratis i 14 dagar. Därefter tar Klarna ut en påminnelseavgift på 60 kronor. Det tillkommer också en dröjsmålsränta på 24 procent, plus gällande referensränta.

Ingen privatekonom i landet skulle rekommendera något annat än att klicka bort detta alternativ. 

Hur stor är Klarnas skuld i att konsumtionskrediterna växer med runt 7 procent per år i Sverige? Stor menar regeringen, liten menar de själva. Debatten lär tillta 2020. 

Regeringen, med finansmarknadsministern Per Bolund, vill skärpa kraven mot kreditbolagen.
Regeringen, med finansmarknadsministern Per Bolund, vill skärpa kraven mot kreditbolagen.Foto: Erik Simander/TT

Lyssna även på senaste Digitalpodden där vi snackar mer om trenderna 2019 och 2020: 

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera