Hoppa till innehållet

Investors vårdutmanare lanseras: ”I framtiden kommer all vård att börja digitalt”

Investors digitala vårdbolag Doktor24 lanseras i dagarna och tar upp kampen med riskkapitalbackade aktörer som Kry och Min Doktor. Skillnaden är att Doktor24 är integrerat med den fysiska vården. ”Som patient ska man inte behöva tänka på om besväret går att lösa digitalt”, säger bolaget till Di Digital.

Daniel Johansson, vd för Doktor24 och Tobias Perdahl, medicinskt ansvarig.
Daniel Johansson, vd för Doktor24 och Tobias Perdahl, medicinskt ansvarig.Foto: Jesper Frisk

”Vi har jobbat ganska hårt under lång tid i det dolda med att skapa produkten och tjänsten”, säger Daniel Johansson som är vd för Investor-backade Doktor24 som i dagarna lanserar sin tjänst.

Bolaget är en digital vårdaktör som i likhet med Kry (NTL) och Min Doktor (NTL) erbjuder läkarbesök i mobilen. Patienten kan chatta med läkaren, eller genom videosamtal prata med läkaren och få recept utskrivna, eller uppmanas att söka vård i den verkliga världen.

Det är bara någon enstaka procent i Sverige som har testat digital vård

Men där slutar enligt Doktor24 likheterna med konkurrenterna, som båda nyligen har tagit in omkring 200 miljoner kronor i riskkapital och hårdsatsat på den svenska marknaden.

Läs även: Nätläkaren Kry tar in 200 miljoner kronor 

Doktor24 är sprunget ur det Investor-ägda vårdbolaget Aleris innovationsarm Aleris X. De beskriver sig som en digitalt integrerad vårdgivare. Det innebär att Doktor24, som är en digital tjänst, samspelar med den fysiska vården. En patient vars problem inte kan lösas på distans kan i appen boka en tid med en läkare. Doktor24 jobbar nära med Aleris och ett antal partner-vårdcentraler.

Det som görs på ett ställe ska följa med till nästa ställe

”I framtiden kommer all vård att börja digitalt. Då måste man kunna jobba integrerat”, säger Daniel Johansson, vars bakgrund finns i Investorsfären, och tillägger:

”Vi ville undvika att skapa ytterligare sidostrukturer i vården. Vi ser ett värde i att hålla ihop patientresan. Det som görs på ett ställe ska följa med till nästa ställe.”

Exempelvis är journalystemet delvis automatiserat. Om patientens problem inte kan lösas i appen följer informationen om besväret med till den fysiska vårdcentralen.

”Som patient ska man inte behöva tänka på om besväret går att lösa digitalt, utan det ska ske sömlöst så att man inte behöver dra historien en gång till. Dessutom behövs den fysiska vården fortfarande. Då är det viktigt att den digitala delen är integrerad med den fysiska”, säger Tobias Perdahl som är chefsläkare och medicinskt ansvarig på Doktor24 och bland annat har en bakgrund som specialistläkare i internmedicin.

Läs även: Riskkapitalisternas vårdfavorit: "Vi gör läkare fem gånger mer effektiva" 

Förutom Daniel Johansson och Tobias Perdahl är även Daniell Kernell med en bakgrund på EF och Jakob Stedman från McKinsey och Stenbeckssfären medgrundare.

Ytterligare en sak som särskiljer Doktor24 från konkurrenterna är att rådgivningsfunktionen är AI-driven. Innan patienten pratar med en läkare kan den svara på frågor om sitt tillstånd och vägledas av den artificiella intelligensen. Det avlastar och säkerställer en jämlik bedömning, enligt bolaget.

”Det här bygger på etablerade triageringsmetoder som används i dag när sjuksköterskor pratar med patienter. Sedan har vi kompletterat det, men vi rekommenderar inte specifika preparat via vår AI-bot idag”, säger Daniel Johansson.

Ett av sätten att säkerställa att diagnoserna blir korrekta är enligt Tobias Perdahl att anställa seniora läkare med klinisk erfarenhet.

Läkarna som tar emot patienter i Doktor24:s app ska fortsätta arbeta kliniskt. Tjänsten har dessutom öppet dygnet runt. 

Daniel Johansson medger att läkarnas löner därför blir en stor kostnadspost för Doktor24.

”Det är en kostnad för vilken vårdgivare som helst, fysisk eller digital”, säger Daniel Johansson.

Vi har ju Investor och Aleris bakom oss. Så vi går inte in för att det finns kortsiktiga vinster att göra

Läkarna som arbetar med Doktor24 kan både avsätta timmar för det, och ta uppdrag on-demand. Exakt hur upplägget ser ut vill Doktor24 inte gå ut med av konkurrensskäl. Men modellen liknar alltså exempelvis taxitjänsten Uber som både har förare som avsätter pass och förare som tar pass i mån av möjlighet.

”Lastbalansering är en möjlighet som digitaliseringen medför men som inte är möjlig på samma sätt i den fysiska vården”, säger Daniel Johansson.

Både Kry och Min Doktor hårdsatsar på marknadsföring av sina tjänster. Tobias Perdahl medger att konkurrensen i Sverige är stor. 

”Men vi har ju Investor och Aleris bakom oss. Så vi går inte in för att det finns kortsiktiga vinster att göra. Vi är inne på den här resan för att skapa värde i vården i stort. Just nu handlar om att utbilda patienten och att förklara varför en integrering med den fysiska vården är viktig”, säger han.

Daniel Johansson menar att marknaden för digital vård är inne i en stark tillväxtfas.

”Det är bara någon enstaka procent i Sverige som har testat digital vård. Vi behöver därför jobba med att få fler patienter att välja digital vård som första instans.” 

En av Doktor24:s ledstjärnor är inte något företag, utan Glesbygdsmedicinskt centrum i Västerbotten som började använda telemedicinska konsultationer redan 1996.

”De har kommit långt. De tar en majoritet av sina vårdkontakter via virtuell vård. Där har vi en ledstjärna i svensk kontext”, Tobias Perdahl.

”Tekniskt får man säga att Silicon Valley ligger långt fram. Men i grundutförandet är digital vård en tjänst och där har Glesbygdsmedicinskt centrum kommit långt. Så man behöver inte gå över ån för att hämta vatten", säger Daniel Johansson.

Läs även: Nätläkaren Min Doktor tar in 218 miljoner 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera