Apple uppges ha sparkat en ingenjör som visade upp den osläppta telefonen för sin dotter.
Sven Carlsson
Text
Apple tar hårt på läckor om företagets produkter. Varje ny enhet omgärdas av strikt sekretess. Detaljer undanhålls till och med internt.
Straffet blev hårt för den Apple-anställda ingenjören som visade den ännu osläppta Iphone X för sin dotter. Detta medan hon besökte sin pappa på jobbet i Cupertino, Kalifornien.
Dottern, som har tusentals följare på Youtube, lade ut en film där hon under några minuter testar den nya telefonen. Klippet spreds på nätet och uppmärksammades till exempel av sajter som 9to5mac. Senare togs klippet ner från sajten.
Nu har Apple-ingenjören fått sparken, uppger dottern på Youtube. Det rapporterar Recode.
”När man arbetar för Apple spelar det ingen roll hur godhjärtad man är som person”, säger dottern i sin nya video.
”Om man bryter mot reglerna har de ingen tolerans.”
Apple har ännu inte kommenterat händelsen.
Innehåll från ChargeNodeAnnons
Optimera elbilsladdningen och spara pengar
En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.
Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande.
Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas.
– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.
En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut.
– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev