Annons

Robotchefens skapelse fixar dina bankärenden

Chetan Dube och Ipsoft har sitt högkvarter i New York, men har även kontor i Waterfront Building i Stockholm.
Chetan Dube och Ipsoft har sitt högkvarter i New York, men har även kontor i Waterfront Building i Stockholm. Foto: Emma-Sofia Olsson
Chetan Dubes artificiella intelligens Amelia tar hand om svenska kunder på både SEB och Nordnet. Men Ipsofts grundare stannar inte där. Han tror stenhårt på AI som en bärande stomme i framtidens samhälle, både på jorden och bortom denna planet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En dag för ungefär 20 år sedan promenerade Chetan Dube in på sin chefs kontor. Han arbetade då på Courant Institute of Mathematical Sciences i New York och kungjorde för chefen att han ville få en maskin att lära sig hur ingenjörer tänker och utföra deras enklare arbetsuppgifter.

“Jag tänkte att det skulle vara härligt att befria ingenjörerna från daglig backup, daglig hantering av filsystem och från att skruva åt samma skruv varje dag. Jag sa också att på några somrar kunde vi få dem att härma generell intelligens”, berättar Chetan Dube.

Läs även: Swedbanks vd: "AI kommer revolutionera allt"

Hans chef svarade genom att skaka på huvudet och kalla honom dåre – den idén hade folk redan bevisat vara omöjlig. Det har gått fler än några somrar, men Chetan Dube, i dag grundare av och chef för it-jätten Ipsoft, tror att vi närmar oss hans drömmål.

“Gränsen mellan kolbaserade organismer och silikonbaserade organismer blir mer och mer otydlig. Jag är övertygad att om nio år kommer vi inte kunna avgöra om personen som vi passerar i korridoren är en människa eller android.”

Ipsofts artificiella intelligens kallas Amelia. Hon är modellerad efter Lauren Hayes, en amerikansk modell och entreprenör, och har blont hår och blå ögon. Namnet kommer från piloten Amelia Earhart.

Läs även: Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter

Chetan Dube har storslagna visioner för Amelia.

“Hon skulle kunna vara den första som landar på Mars. Varför ska en människa åka dit? Vi borde först skicka en kognitiv agent i fysisk form som kan göra planeten beboelig, plantera hydroponiska frön och låta dem växa och släppa ut syre.”

Läs även: Elon Musk: Mina skepp ska landa på Mars 2022

Läs även: Robonauten – rymdens nya superstar 

Men än så länge har Amelia fötterna på jorden. Redan förra året tog hon steget in på SEB:s kundtjänst och i år sällade hon sig även till Nordnets medarbetare.

Läs mer: SEB tar in robot på kundtjänsten 

Att bank och finans gillar artificiell intelligens verkar inte vara ett svenskt fenomen. Enligt Chetan Dube har bank- och försäkringsbolagen tagit till sig AI-tekniken över hela världen. Men på frågan om de gör det för att de måste eller för att de vill tror han att det är lite av båda.

“Du borde fråga Peter (Dahlgren, Nordnets vd reds. anm) eller Johan (Torgeby, SEB:s vd reds. anm.), men jag skulle säga att de verkligen vill”, säger Chetan Dube samtidigt som han poängterar att nu hoppar man antingen på techtåget, eller lämnas kvar på perrongen.

“Jag är väldigt förvånad över hur bank- och försäkringsbolag tar täten, de är ändå väldigt konservativa. Men de leder flocken och vet att vi lever i en digital, darwinistisk tid.”

Läs även: Nischbanken satsar på AI: "Det är ett nytt Nordnet vi bygger"

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer