Hoppa till innehållet

Robotchefens skapelse fixar dina bankärenden

Chetan Dubes artificiella intelligens Amelia tar hand om svenska kunder på både SEB och Nordnet. Men Ipsofts grundare stannar inte där. Han tror stenhårt på AI som en bärande stomme i framtidens samhälle, både på jorden och bortom denna planet.

Chetan Dube och Ipsoft har sitt högkvarter i New York, men har även kontor i Waterfront Building i Stockholm.
Chetan Dube och Ipsoft har sitt högkvarter i New York, men har även kontor i Waterfront Building i Stockholm.Foto: Emma-Sofia Olsson

En dag för ungefär 20 år sedan promenerade Chetan Dube in på sin chefs kontor. Han arbetade då på Courant Institute of Mathematical Sciences i New York och kungjorde för chefen att han ville få en maskin att lära sig hur ingenjörer tänker och utföra deras enklare arbetsuppgifter.

“Jag tänkte att det skulle vara härligt att befria ingenjörerna från daglig backup, daglig hantering av filsystem och från att skruva åt samma skruv varje dag. Jag sa också att på några somrar kunde vi få dem att härma generell intelligens”, berättar Chetan Dube.

Läs även: Swedbanks vd: "AI kommer revolutionera allt"

Hans chef svarade genom att skaka på huvudet och kalla honom dåre – den idén hade folk redan bevisat vara omöjlig. Det har gått fler än några somrar, men Chetan Dube, i dag grundare av och chef för it-jätten Ipsoft, tror att vi närmar oss hans drömmål.

“Gränsen mellan kolbaserade organismer och silikonbaserade organismer blir mer och mer otydlig. Jag är övertygad att om nio år kommer vi inte kunna avgöra om personen som vi passerar i korridoren är en människa eller android.”

Ipsofts artificiella intelligens kallas Amelia. Hon är modellerad efter Lauren Hayes, en amerikansk modell och entreprenör, och har blont hår och blå ögon. Namnet kommer från piloten Amelia Earhart.

Läs även: Därför vill vi ha kvinnliga AI-betjänter

Chetan Dube har storslagna visioner för Amelia.

“Hon skulle kunna vara den första som landar på Mars. Varför ska en människa åka dit? Vi borde först skicka en kognitiv agent i fysisk form som kan göra planeten beboelig, plantera hydroponiska frön och låta dem växa och släppa ut syre.”

Läs även: Elon Musk: Mina skepp ska landa på Mars 2022

Läs även: Robonauten – rymdens nya superstar 

Men än så länge har Amelia fötterna på jorden. Redan förra året tog hon steget in på SEB:s kundtjänst och i år sällade hon sig även till Nordnets medarbetare.

Läs mer: SEB tar in robot på kundtjänsten 

Att bank och finans gillar artificiell intelligens verkar inte vara ett svenskt fenomen. Enligt Chetan Dube har bank- och försäkringsbolagen tagit till sig AI-tekniken över hela världen. Men på frågan om de gör det för att de måste eller för att de vill tror han att det är lite av båda.

“Du borde fråga Peter (Dahlgren, Nordnets vd reds. anm) eller Johan (Torgeby, SEB:s vd reds. anm.), men jag skulle säga att de verkligen vill”, säger Chetan Dube samtidigt som han poängterar att nu hoppar man antingen på techtåget, eller lämnas kvar på perrongen.

“Jag är väldigt förvånad över hur bank- och försäkringsbolag tar täten, de är ändå väldigt konservativa. Men de leder flocken och vet att vi lever i en digital, darwinistisk tid.”

Läs även: Nischbanken satsar på AI: "Det är ett nytt Nordnet vi bygger"

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera