Entreprenören och bloggprofilen Isabella Löwengrip har tidigare gått in i preventivmedelsappen Natural Cycles och frisörbokningstjänsten Wavy.
Förra veckan skrev hon även på sin blogg om Löwengrip Invests "nya ben": Nordic Tech House, som hon beskriver som en startupfabrik. Nu engagerar hon sig i ännu ett techbolag.
Läs mer: Här är Löwengrips nya investering
“Jag blev jätteimponerad när jag fick se hur det fungerade”, säger hon om Brandbassador till Di Digital.
Bakom bolaget står norrmannen Thomas Adams, grundare till Onepiece som gör mjuka overaller. Jumpsuitföretaget har sedan starten 2007 varit tidiga med att marknadsföra sig i sociala mediekanaler som bloggar och Facebook.
Brandbassador är en plattform som bland annat ska sammanföra företags varumärken med folk som ger dem utrymme i sina sociala mediekanaler i utbyte mot pengar, varor och tjänster. Dessa människor blir ambassadörer och kan vara så kallade influencers, sociala medieprofiler med många följare, men även folk med färre följare.
Redan nu har storstjärnor som Kylie Jenner och Kris Jenner registrerat sig hos Brandbassdor, säger Thomas Adams. Modellen och influencern Gigi Hadid finns också i användarkretsen.
Hur mycket pengar som Isabella, Pingis och övriga investerare har gått in med vill Thomas Adams inte berätta, men han säger att pengarna ska användas inför bolagets lansering.
Klart är att Brandbassador hittills i år har tagit in knappt 8 miljoner kronor, enligt brittiska myndigheter.
“Vi har investerat mer än 25 miljoner kronor i vår teknologiska plattform och när vi nu lanserar den fokuserar vi på marknadsföring, att växa användarbasen och lansera utvalda varumärken.”
Enligt Thomas Adams skiljer sig Brandbassador från rena nätverk för influencers, som Splay, United Influencers och Cure Media. Istället trycker han på Brandbassadors tekniska plattform som ska få dem att stå ut på den globala marknaden.
Läs mer: Nytt intäktsrekord för Splay - drar in över 120 miljoner
“Vi har 15 utvecklare som har jobbat med den i 15 månader. Till den har vi tagit de tankar, idéer och lärdomar vi har fått från plattformen med Onepiece”, säger Thomas Adams.
Målet med Brandbassador är att automatisera samarbetet mellan varumärken och sociala medieprofiler. Det är något Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius kan se stora fördelar med, inte minst då de själva har erfarenhet både av att driva egna mediekanaler och av produktlanseringar via de egna bolagen Flattred, som gör skor, och skönhetsvarumärket LCC.
Att slippa de mellanhänder som i dag krävs för att ro samarbeten i land mellan influencers och uppdragsgivare är en stor vinst, menar de.
"I dag behöver det göras av människor men via den här plattformen kan vi med några knapptryck sköta vår egen marknadsföring. Istället för att en uppdragsgivare manuellt kontaktar influencers och förhoppningsvis får ett inlägg blir allt automatiserat. Det är unikt", säger Pingis Hadenius.
Isabella Löwengrip exemplifierar den komplexitet som de vill eliminera med ett av hennes egna samarbeten.
“Jag pratade med Ica i dag och pratade med åtta personer. Det här behövs”, säger hon.
Hur mycket tid skulle man spara?
“Hur mycket som helst. Jag har levt i den här branschen i tolv år och har flera anställda som sitter och sköter det här åt mig. Det är ju jättedyrt. Hur ska andra influencers göra? Tänk om man kan ta bort all den här personalen och digitalisera processen”, säger Isabella Löwengrip.
Inför lanseringen ska Brandbassador starta med 20 varumärken och har ytterligare 50 på väntelistan. De ska i dagsläget ha över 31 000 ambassadörer med sammanlagda 971 miljoner följare på sociala medier som till exempel Instagram, Youtube, Facebook och Twitter.