Annons

Isabella Löwengrip planerar att börsnotera sig själv

Isabella Löwengrip är i San Francisco för att träffa skönhetsjätten Sephora, som har sitt huvudkontor i stan.
Isabella Löwengrip är i San Francisco för att träffa skönhetsjätten Sephora, som har sitt huvudkontor i stan.
I en exklusiv intervju berättar entreprenören och influeraren Isabella Löwengrip om klimatkritiken, investeringarna och hur hon vill skapa ett ekosystem av bolag för att nå kvinnor från 30 år. Nu hoppas hon få med sig sina följare till börsen genom att notera Löwengrip Invest.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/San Francisco) Isabella Löwengrip har satt sig i en fåtölj på The Four Seasons Hotel i San Francisco, med utsikt över huvudgatan Market Street. Tidigare under dagen har hon varit på ett möte med skönhetsjätten Sephora.

”De vill att vi ska trycka mer på vårt svenska arv, vilket var lite förvånande. Jag har försökt minska ned på det svenska, för när man till exempel vill sälja produkter i Shanghai är inte Sverige vår största fördel”, säger Isabella Löwengrip.

Det är en fin tid att vara i skönhetsbranschen, menar hon. Hennes hudvårdsbolag Löwengrip Beauty omsatte 85 miljoner kronor i fjol, och har hittills klarat målet med att öka med över 50 procent per år. Nettoresultatet var också högre än under 2017, och landade på blygsamma dryga 4 miljoner kronor.

När siffrorna är avklarade går hon direkt in på den brännande frågan om att hon har flugit till San Francisco. Den senaste tiden har kritiken haglat över influerare som flyger mycket, något hon även har gått ut och kommenterat på sin blogg.

”Jag skulle vilja kunna skala upp allt hemifrån, men det går inte. Jag kommer aldrig att kunna vara Sveriges största miljökämpe internationellt, men jag kanske kan vara en kvinnlig förebild som någon gång kommer att driva ett enhörningsbolag”, säger Isabella Löwengrip.

Hon har nyligen anställt en CSR-ansvarig i bolaget Löwengrip Invest som ska ta ett helhetsgrepp om hållbarhetsfrågorna i verksamheten, även om det inte kommer att innebära mindre resande för henne.

Marisol Was är ny CSR-chef på Löwengrip Invest. Hon kommer närmast från Axfoodkoncernen, där hon senast var kommunikationschef på Dagab.
Marisol Was är ny CSR-chef på Löwengrip Invest. Hon kommer närmast från Axfoodkoncernen, där hon senast var kommunikationschef på Dagab.

Isabella Löwengrip har alltid drömt stort och det märks att hon mer än någonsin vill berätta historien om sig själv. Världens mäktigaste affärskvinna vill hon bli, vilket också kommer med ett pris. Som att hon får ta kritik för sitt flygande, men offentligheten påverkar också hennes säkerhet. Vi kunde nyligen läsa en intervju med henne i Dagens Nyheter, där hon bland annat berättar om det säkerhetsteam som följer henne i Sverige.

Men nu är hon alltså i USA där hon tillbringar allt mer tid. Främst i New York där bolaget Löwengrip Beautys distributör finns. I dagarna etablerade hon också sitt första utlandskontor, i Svensk-Amerikanska Handelskammarens lokaler Gateway på Manhattan. Hon säger att hon håller på att fasa ut Sverige och planen är att hon ska bo utomlands på deltid. Efter sommaren kommer hon inte att ge fler intervjuer med svenska medier.

”Vi kan inte göra så mycket mer i Sverige och nästa steg är att ta bort den svenska bloggen och bara köra på engelska. Man måste stänga vissa dörrar för att andra ska öppnas”, säger Isabella Löwengrip.

Vi kan inte göra så mycket mer i Sverige.

För att få ihop tillvaron som entreprenör och ensamstående tvåbarnsmamma har hon personal runt omkring sig som sköter planeringen. Hon vill bryta normer för hur en kvinna ska leva och menar att det inte är så vanligt att justera sitt liv efter att skala upp sina företag. För att få tiden att gå ihop väljer hon kontroversiella lösningar som att åka privatjet.

”Jag är en extrem rutinmänniska och allt står i min kalender, till och med när jag ska duscha och träna. Vi lever på att jag är en kreativ själ och kommer på nya idéer. Det kan man bara göra om man har tillräckligt mycket energi och förmåga att frigöra mental styrka och kraft”, säger Isabella Löwengrip.

Det finns ett skäl till att Mark Zuckerberg har svarta t-shirtar jämt, konstaterar hon. Däremot har hon tagit tillbaka kontrollen över sina sociala kanaler, som Instagram-kontot och bloggen.

Förra året fick Isabella Löwengrip utmärkelsen Näringslivets mäktigaste kvinna, i Veckans affärers lista över de 125 mäktigaste näringslivskvinnorna i Sverige.
Förra året fick Isabella Löwengrip utmärkelsen Näringslivets mäktigaste kvinna, i Veckans affärers lista över de 125 mäktigaste näringslivskvinnorna i Sverige. Foto: Oskar Omne

Isabella Löwengrip vill inte jämföra sig med personer som Kylie Jenner och den kända familjen Kardashians, men hon vill på samma sätt som dem bygga ett starkt personligt varumärke. Överallt hon åker följer bilden hon väljer att visa upp i sociala medier med. I San Francisco har hon bland annat tränat i gymmet på hotellet och visat upp sin resegarderob. 

”Antingen ska jag inspirera med sådant som är onåbart, som privatjet eller lansering i Sydney. Eller så ska det vara extremt relaterbart, som att ha barnen varannan vecka eller känna sig ensam ibland. Det gäller att hoppa mellan de sakerna”, säger Isabella Löwengrip.

Tolv personer jobbar med hennes sociala medier-närvaro för att optimera synligheten och driva försäljning, främst genom betalda samarbeten med olika varumärken. Den verksamheten omsätter runt 2 miljoner kronor i månaden, menar hon, och ingår i holdingbolaget Löwengrip Invest. I det gör Isabella Löwengrip även investeringar och har till exempel preventivappen Natural Cycles i sin portfölj.

Läs också: Miljardvärderade p-appen gör sig av med personal 

Tillsammans med sin affärspartner Pingis Hadenius, som hon började jobba med 2012, driver hon också skomärket Flattered – som numera har investmentbolaget Spiltan som delägare – och skönhetsmärket Löwengrip Beauty. 

Duon gör även investeringar via inkubatorbolaget Nordic Tech House, som håller i den tekniska utvecklingen för Isabella Löwengrips olika varumärken och analyserar data. Därigenom har de satsat pengar i bland annat klädmärket Stylein, lyx-butler tjänsten för bitcoin-ägare Crypto Concinnity och stamcellsbolaget Nextcell Pharmas.

Planen är att ha ett ekosystem av bolag med målet att nå kvinnor från 30 år. Det handlar dels om investeringar, men också om fler egna varumärken. Senast startade Isabella Löwengrip håracessoarbolaget Hermine Hold, som hon liknar vid Daniel Wellington. I dag är det totalt 70 anställda i de befintliga bolagen.

Jag ska spotta ur mig nya varumärken de kommande åren.

I höst har hon även nya projekt på gång. Bland annat med mediejätten Condé Nast som inleder ett samarbete med Nordic Tech House, där Isabella Löwengrip och Pingis Hadenius ska etablera ett av deras varumärken i Skandinavien. Planen är att resa 50 miljoner kronor till projektet.

Samtidigt jobbar Isabella Löwengrip intensivt med att försöka skala upp Löwengrip Invest, som omsatte 7,5 miljoner 2017. För det brutna räkenskapsåret 2018 beräknas omsättningen landa på 16 miljoner kronor. Målet är att 2020 komma upp i 100 miljoner kronor och i planerna ligger också att börsnotera bolaget.

”Många av mina följare har varit med mig sedan jag började blogga när jag var 14 år och har sett mig bygga bolag och starta olika varumärken. Jag får ganska ofta frågan om hur man kan investera i mig”, säger Isabella Löwengrip.

Därför har hon kommit fram till att Löwengrip Invest är det bolag som är bäst lämpat för börsen, och tror att hon är först i världen med att börsnotera en verksamhet i sociala medier.  

”Jag ska spotta ur mig nya varumärken de kommande åren och med Löwengrip Invest på börsen har man möjlighet att vara med på den resan”, säger Isabella Löwengrip.

Hon hoppas att noteringen kan genomföras under 2020, men det är en del som behöver vara på plats innan dess. I processen har hon också insett att hon själv inte kan vara vd i Löwengrip Invest längre och kommer att behöva byta ut vissa ekonomifunktioner. 

I förberedelserna inför inträdet på börsen vill hon också starta ett nytt företag, som blir ett dotterbolag till Löwengrip Invest. Det handlar om en byrå som kommer att samla hennes kunskaper och erfarenheter om digital marknadsföring och paketera det som konsulttjänster till andra. 

I planerna finns också en stiftelse för att främja kvinnligt företagande, ett projekt som fortfarande är i sin linda. Isabella Löwengrip har mycket på gång och det ändrar sig snabbt i hennes värld. Men fortfarande är det en sak som är viktigast och som driver allt:

”Det enda jag egentligen ska göra, om man ska vara krass, är att få så många likes som möjligt på mina bilder.”

Läs också: De är tech-Sveriges 40 hetaste entreprenörer under 40 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer