Hoppa till innehållet

Isabella Löwengrips skosatsning missar målet – miljoner i förluster

Flattered skulle omsätta 25 miljoner kronor under förra året, ett mål bolaget missar. Samtidigt ökar förlusterna för lyxskotillverkaren.

Isabella Löwengrip.
Isabella Löwengrip.Foto: Jesper Frisk

Isabella Löwengrips skosatsning Flattered går trögare än väntat. Det rapporterar Breakit. 

Enligt bolagets, inte alltför färska, årsredovisning omsatte bolaget 16,8 Mkr och hade ett minusresultat på nästan 5 Mkr. 

När Flattered tog in 15 Mkr, från bland andra Spiltan, i en nyemission under hösten 2018 sade bolaget till Breakit att man hade ett mål på 25 Mkr i omsättning, något som alltså sprack.

”Omsättningen blev lägre än planerat. Vi skulle lansera en ny sajt, vilket drog ut på tiden och påverkade försäljningen. Däremot gick försäljningen genom våra återförsäljare bra”, säger Flattereds vd Gustav Lidén till sajten.

Trots att målet sprack ökar bolagets omsättning. 2018 låg alltså omsättningen på 16,8 Mkr, vilket kan jämföras med 2017 då Flattered omsatte 11,2 Mkr.

Flattered grundades 2013 av Gustav Lidén och Hanna Kwiatkowska Tisner tillsammans med serieentreprenören Isabella Löwengrip och kollegan Pingis Hadenius. Bolaget producerar kvalitétsskor som produceras i Spanien.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera