Annons

It-miljardären Dan Olofsson satsar vidare på elsurfbräda

Radinns vice vd Calle Håkansson, bolagets elektriska surfbräda, och storägaren Dan Olofsson.
Radinns vice vd Calle Håkansson, bolagets elektriska surfbräda, och storägaren Dan Olofsson. Foto: Press och Di.
Med sina elektriska jetboards hoppas Radinn ta surfentusiaster med storm. Bolaget nådde i fjol ett kommersiellt genombrott och sålde runt 200 brädor – tack vare nya kapitaltillskott från it-miljardären Dan Olofsson. ”Vi har blött pengar”, säger Calle Håkansson, vice vd.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Bolaget Radinn från Malmö vill revolutionera vattensporten med hjälp av sin elektriska jetboard. Brädan säljs i snitt för 100 000 kronor och gör att man kan glida fram på ytan i uppåt 55 kilometer i timmen utan att behöva förlita sig på väderlek, vindar eller vågor.

Nu har Radinn tagit in 32 miljoner kronor i en nyemission.

”Pengarna finansierar verksamheten i sin helhet och alla de investeringar vi har gjort i så väl hårdvara, mjukvara som organisationen. Under det senaste året har vi arbetat hårt med att bygga upp processer för hur vi ska hantera både kunder och leverantörer. För att vara krass har vi varit ett företag som blött pengar”, säger Calle Håkansson, vice vd på Radinn.

Transaktionen sker till en värdering om 112 Mkr, med det nya kapitalet inräknat. Det är lägre än när bolaget senast tog in externa pengar under hösten 2019. 

Läs mer: Malmöbolagets bräda får ny fart – tar in färska miljoner 

Mer än hälften av summan kommer från it-miljardären Dan Olofsson, grundare av konsultbolaget Sigma, som var en storägare i bolaget sedan tidigare. Även Mikael Lindblom, grundare av molnbolaget Medius och tidig investerare i Einride, deltar i nyemissionen.

”Vi håller faktiskt på att ta in ytterligare 30 miljoner i kapital, två tredjedelar av den summan är redan säkrade med löften från investerare”, säger han.

Radinns resa inleddes som ett projekt vid Lunds universitet 2012 och en första prototyp av brädan släpptes tre år senare, för att se om marknadspotentialen fanns. Sedan dess har bolaget kämpat med att nå ett kommersiellt genombrott.

I fjol skedde dock ett trendbrott när omsättningen steg kraftigt till 14,4 miljoner kronor och ungefär 200 brädor levererades. 

Men tillväxten har mycket riktigt varit kostsam, bara under 2019 gick Radinn back med 52 Mkr på rörelsenivå. Likt elbilstillverkaren Tesla har Radinn till exempel investerat i möjligheten för kunderna att uppgradera prestandan i brädans motor och batteri trådlöst via en app.

Calle Håkansson uppger att bolaget ridit vidare på den positiva tillväxtvågen i år och att man är i färd med att sälja ungefär 1 100 surfbrädor under 2020.

”I början av maj hade vi redan sålt för över 30 miljoner kronor. Om vi fortsätter så kommer vi hamna på minst 110 miljoner kronor i omsättning för helåret, vilket förstås är glädjande. Trots coronapandemin levererar vi över prognos”, säger han.

Men Radinn har tidigare gjort sig kända för ambitiösa planer som inte riktigt infriats. I en intervju med Di Digital från september i fjol hävdade Calle Håkansson att Radinns prognos vara att nå en omsättning på 50 Mkr under 2019 och 200 Mkr under 2020.

Vad hände? 

”Det beror på att vi ändrade strategi och valde att försöka bli kassaflödespositiva, i stället för att enbart satsa på tillväxt. Vi kände att det var viktigt för oss att hitta en stabilitet för bolaget och kunna bevisa för marknaden att det går att nå lönsamhet”, säger Calle Håkansson, och tillägger att Radinn eventuellt kommer göra en knapp vinst på sista raden redan i år. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer