Hoppa till innehållet

Ivyrevel: ”Vi ska nå break-even 2018”

Det ”digitala modehuset” Ivyrevel har tagit in H&M och nu senast Zalando som delägare. Med hjälp av klädjättarna satsar startupbolaget på att bli vinstdrivande nästa år.

Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleks Subosic.
Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten, Gustav Springfeldt och Aleks Subosic.Foto: Oskar Omne

Det var för fem år sedan som e-handelssajten Ivyrevel (NTL) grundades av Gustav Springfeldt, bloggerskan Kenza Zouiten och syskonen Aleks och Dejan Subosic, som tidigare byggt upp annonsnätverket Tailsweep. 

Podd: ”Därför möts Zalando och H&M i Kenzas bolag” 

”Ingen av oss har en bakgrund inom mode. Men istället för att se det som en svaghet ser vi det som en styrka. Det har hjälpt oss att tänka annorlunda och få till samarbeten som andra klädmärken aldrig skulle drömma om”, säger Dejan Subosic när Di Digital träffar delar av grundarteamet i ett rum på Diplomat Communications på Kungsgatan i Stockholm. 

Bolaget har just tagit in 20 miljoner kronor från e-handlaren Zalando, som Kinnevik är storägare i. Därmed ansluter sig Zalando till H&M, som blev delägare i Ivyrevel redan hösten 2016. Sammanlagt har de båda rivalerna investerat 50 Mkr i bolaget och äger tillsammans drygt 30 procent av det.

Läs även: Zalando investerar i H&M:s startupbolag

Att konkurrenter som H&M och Zalando investerar i samma startupbolag och dessutom går in med en styrelseledamot vardera kan te sig märkligt för en utomstående men enligt Carsten Keller, ansvarig för partnersamarbeten på Zalando, är det ett tecken på att modebranschen är i förändring.

”Vi ser inte modeindustrin som en tennismatch mellan olika aktörer utan vi ser det snarare som ett ekosystem där alla aktörer samspelar. Tidigare arbetade alla aktörer på egen hand men som i denna saminvestering kan båda sidor bidra med sina styrkor. Vi ser ingen motsägelse i det”, säger Carsten Keller.

Som strategiska partners kan H&M och Zalando sägas vara klockrena för ett bolag som Ivyrevel. Genom H&M har de fått tillgång till en av världens största och mest effektiva produktionsapparater. 

”Alla våra kläder är tillverkade på H&M-gruppens produktionsskedja. Så vi behöver inte hitta fabriker och material och vår standard för hållbarhet är samma som deras”, säger Aleks Subosic. 

Från vänster: Aleks Subosic, Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och Dejan Subosic.
Från vänster: Aleks Subosic, Gustav Springfeldt, Kenza Zouiten och Dejan Subosic.Foto: Ivyrevel

Samtidigt som Ivyrevel drar nytta av H&M:s nätverk har de även ett samarbete med Zalando sedan över ett år tillbaka, där Ivyrevels kläder säljs via e-handlarens kanaler. Bolagets nya investering i Ivyrevel ger inte enbart startupbolaget kapital utan även ett fördjupat samarbete. Zalando kommer nu att ta över all logistik för Ivyrevels europeiska kunder. 

”Det är en fantastisk plattform att växa på och ett sätt att nå ut bredare i Tyskland. Idag finns vi på ett 80-tal marknader. För oss är Sverige störst om man tittar på köp via vår hemsida men Tyskland är större om man tar det totala antalet köpta plagg”, säger Dejan Subosic.

I och med att H&M och Zalando står för produktionskedjan, infrastrukturen och logistiken kan man fråga sig varför de är intresserade av Ivyrevel. 

”Vi vill bygga den mest relevanta plattformen för modeköp. Det kan man bara göra om man har de mest relevanta klädmärkena. Där ingår dels de etablerade märkena men för den yngre generationen, som har ett helt annat sätt att interagera med mode, behöver man märken som Ivyrevel. De är 100 procent digitala precis som vi och de delar även vår vision”, säger Carsten Keller.

Carsten Keller är VP Partner Solutions på Zalando.
Carsten Keller är VP Partner Solutions på Zalando.Foto: pressbild

Ivyrevel har fått mycket publicitet i och med att den kända modebloggerskan Kenza Zouiten är en av grundarna och bolaget har satsat stort på att nå ut med sitt varumärke via influencers. Och det är kanske det som gör bolaget så intressant för jättarna. 

”Vi samarbetar med 200 influencers i veckan. Vi har fyra personer som jobbar heltid med att hitta rätt bland dem. Det är mycket trial and error”, säger Dejan Subosic.

Läs även: Di Weekend – Taggat och delbart mode 

På Ivyrevels sajt möts man av modeller med putande läppar och glossiga kläder. E-handelssajten beskriver sig som ett ”digitalt modehus” och inspireras av ”urbana kontraster, starka självständiga kvinnor och av nutiden”, enligt bolagets hemsida. I jämförelse med traditionella modebolag är det just den digitala aspekten som är den viktigaste för grundarna.

”Vi har det digitala tankesättet i ryggmärgen. Allt vi gör, från vår design till vår logistik är digitalt”, säger Aleks Subosic. 

På vilket sätt är det digitalt?

”I jämförelse med offline har vi bara det visuella att jobba med. Så då måste det vara picture perfect när kunderna snapchattar eller lägger upp bilden på instagram. Men vi har inte samma utmaningar som de med fysiska butiker eftersom vi aldrig behöver tänka på hur plagget kommer att se ut med resten av kollektionen eller på galgen”, säger Dejan Subosic.

I fjol omsatte Ivyrevel 20 Mkr och gjorde en förlust på 5 Mkr. Varken Aleks eller Dejan Subosic vill uppge några preliminära siffror för 2017 men ser ljust på framtiden.

”Vi tror att vi kommer att få absolut störst tillväxt under 2019 och framåt. Under 2018 kommer vi att nå break-even. Idén har aldrig varit att skapa ett bolag som bara sväljer kapital”, säger Dejan Subosic. 

”Idén har inte heller varit att bygga ett bolag som vi har stora ägarandelar i men som är jättelitet. Vi har alltid velat bygga ett stort företag”, fyller Aleks Subosic i.

Om Ivyrevel lyckas bli vinstdrivande nästa år återstår att se. Det är i fall en affärsmodell som deras nyaste delägare uppmuntrar.

”Som strategisk investerare är det viktigt att man delar samma bild. Zalandos grundare David (Schneider, reds anm.) och Robert (Gentz, reds anm.) hade noll koll på mode när de började sälja flip flops. Sen gick de från flip flops till skor till kläder. Så vi gillar modellen att hitta ett recept som fungerar för att kunna nå break-even innan man skalar”, säger Carsten Keller.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera