Hoppa till innehållet

Izettle börjar med e-handel: ”Vi förbereder en notering”

Izettle ger sig in i e-handeln men är fåordigt om det som kan bli Stockholmsbörsens största technotering hittills. ”Vi förbereder bolaget för en notering under 2018”, säger Jacob de Geer.

Izettles vd Jacob de Geer.
Izettles vd Jacob de Geer.Foto: Amanda Lindgren

Izettle, som enligt flera av Di Digitals källor planerar att gå till börsen före sommaren, ger sig in i e-handeln. Handlare som har Izettles betal- och kassasystem kommer kunna etablera en webbshop på några minuter, säger Izettles vd Jacob de Geer i en intervju med Di Digital.

”Hälften av vår handlarbas i dag har inte verktyg för att komma ut och sälja online. Den andra hälften arbetar med andra aktörer som de försöker få att fungera med sin offline-miljö”‚ säger Jacob de Geer.

”Det är ett sätt att förlänga kundernas öppettider, göra dem tillgängliga för en större publik och öka försäljningen. Det ligger i linje med visionen vi driver.”

För 399 kronor i månaden ska handlarna kunna sköta både fysisk och digital handel via Izettle. Bolaget erbjuder också förskottslån till butiker, caféer eller andra verksamheter som behöver kapital.

Izettles allra enklaste erbjudande är en kortdosa och kassasystem där Izettle och deras leverantörer (såsom kortbolag och inlösningsföretag) tar 1,85 procent av varje transaktion.

”Majoriteten av våra intäkter i dag kommer från betalningar”, säger Jacob de Geer.

Izettle planerar enligt Di Digitals uppgifter att notera sig på Stockholmsbörsen före sommaren. En avsiktsförklaring väntas redan den 8 maj och målet är att nå en värdering på 10 miljarder kronor.

Jacob de Geer är fåordig om det som kan bli Stockholmsbörsens största notering av ett techbolag hittills.

”Vi förbereder bolaget för en notering under 2018. När det sker har vi själva inte sagt något om. Ni har spekulerat men vi har inga andra kommentarer än att 2018 är målet. Anledningen är att vi inte vet hur marknaderna ser ut.”

Flera saker tyder på att en notering rycker närmre. Izettle genomförde nyligen en aktiesplit och ändrade bolagsform till ”publikt bolag”. Båda är saker som ofta sker inför en listning.

Läs mer: Izettles rekordhöga värdering: 10 miljarder vid noteringen 

I Izettles stadgar står det att en notering på Stockholmsbörsen eller en ”liknande marknadsplats” ska tillföra bolaget minst 520 miljoner kronor efter en nyemission. Värderingen ska enligt stadgarna vara minst lika hög som när Fjärde AP-fonden investerade i vintras, det vill säga 8 miljarder kronor.

Izettle kan alltså värderas till mellan åtta och tio gånger de 966 miljoner kronor bolaget enligt Di Digitals uppgifter omsatte i fjol.

Nivån är högre än Klarnas senast kända värdering och högre än den svenska betaljätten Bamboras värdering när bolaget såldes till franska Ingenico 2017. Amerikanska Square, grundat av Twitters vd Jack Dorsey, värderas till knappt sju gånger sin väntade årsomsättning på New York-börsen.

Det är inte upp till Izettle att värdera det egna bolaget, säger Jacob de Geer.

”Det är svårt för oss att bedöma. Jag antar att marknaden får bedöma hur jämförbara bolag värderas i andra länder. Det är primärt Shopify och Square som vi jämförs med”, säger Jacob de Geer.

Spotify noterades nyligen i New York. Hur ser du på deras resa?

”Det är väl helt otroligt att vi har svenska bolag som kan göra det avtryck som Spotify har gjort.”

”Skillnaden mellan oss och dem är storlek. Om vi noteras är det på en annan nivå än vad Spotify befinner sig på. Vi har dock ingen verksamhet i USA. Så i den mån vi får till det blir det en svensk notering.” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera