Hoppa till innehållet

Izettle dras med 300 miljoner i förluster

Bankutmanaren Izettles försäljning ökade med över 80 procent i fjol. Förlusterna uppgick till 295 miljoner kronor. Nu fortsätter expansionståget.

Izettles vd Jacob de Geer menar att förlustera är i linje med bolagets egen plan.
Izettles vd Jacob de Geer menar att förlustera är i linje med bolagets egen plan.Foto: Jesper Frisk

Finansuppstickaren Izettle, som erbjuder betalningslösningar och mindre lån till butikshandlare, omsatte 348 miljoner kronor i fjol, enligt en färsk årsredovisning. Därmed ökar omsättningen med 83 procent mot 2014.

Det är logiskt att investera tungt.

Rörelseförlusten på 295 Mkr är nästan lika stor som omsättningen. Men det är precis enligt plan, enligt vd och medgrundare Jacob de Geer. Han påpekar att kostnaderna bara ökar hälften så fort som försäljningen.

”Det finns relativt få aktörer som är fokuserade på våra segment. Investeringarna på kundanksaffningssidan betalar av sig så snabbt att det är logiskt att investera tungt. Väldigt få handlare lämnar oss”, säger han.

Läs mer: Han blir stormrik på Izettle

Izettle gör frekventa poänger av bankernas digitala trögrörlighet men bolaget har flera år kvar till lönsamhet. Den lagda budgeten för Izettle dit, säger Jacob de Geer.

”Givet att vi inte behöver öka antalet människor i paritet med volym, och att kunderna stanna kvar, är det ganska enkelt. Behöver vi prioritera lönsamhet före tillväxt kan vi dra ner på hela vår kundanskaffning”, säger han.

Jacob de Geer vore nöjd om nuvarande tillväxt och kostnadsökningar håller i sig. I så fall skulle Izettle nå lönsamhet åtta år in på sin bolagsresa, alltså 2018. 

Vi har varit igång i fem år – Klarna i tio.

Izettle har i dagsläget inga planer på att ta in ytterligare kapital, säger Jacob de Geer. Ägarkretsen innefattar redan riskkapitaljättar som Index Ventures, Creandum, Northzone och Intel Capital. Izettle har hittills tagit in 1,3 miljarder kronor i externt kapital och omsatte i fjol en fjärdedel av den summan.

Läs mer: Jätteinvestering i iZettle – tar in halv miljard kronor

Som jämförelse omsatte finansjätten Klarna 2,8 miljarder kronor i fjol, en bit över det externa kapitalet på 2,3 miljarder kronor.

”Vi har varit igång i fem år och Klarna i tio år. Fråga mig om fem år om jag är nöjd med den position vi har då jämfört med Klarnas position vid samma ålder”, säger Jacob de Geer.

Den amerikanska betalningstjänsten Square, Izettles tydligaste konkurrent, har handlats på New York-börsen sedan november i fjol. Square, som inte heller är lönsamt, hade på onsdagen ett börsvärde på 25 miljarder kronor, eller 2,5 gånger fjolårets försäljning.

Vid sin senaste nyemission värderades Izettle till 3,5 miljarder kronor, eller drygt 18 gånger föregående års omsättningssiffra.

Det är inte upp till Izettle att bedöma rimligheten i bolagets värdering, säger Jacob de Geer.

”Det är marknaden och de som väljer att investera i bolaget som gör det”‚ säger han.

Läs mer: Nu ska iZettle bli ett låneföretag – så här funkar det

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera