Annons

Izettle får tysk konkurrens när Sumup går in i Sverige

Det tyska betalningsföretaget Sumup, i praktiken en rak konkurrent till svenska Izettle, etablerar sig i Sverige.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Di Digital har i en rad artiklar berättat om svenska Izettles aggressiva expansionsplaner. Så sent som i augusti tog bolaget in en halv miljard kronor i nytt riskkapital för att driva fortsatt expansion i Europa.

Nu får bolaget konkurrens på hemmaplan då tyska Sumup går in i Sverige.

Sumups lösning fyller i praktiken samma behov som den från Izettle. Bolaget tillverkar betalterminaler som kopplas till mobiltelefoner eller surfplattor, främst riktade mot småföretagare som inte redan har en traditionell kortlösning på plats.

Läs även: Jätteinvestering i Izettle, tar in halv miljard kronor

Sumup lanserades år 2012 och finns idag i 13 länder – bland dem Storbritannien, Tyskland och Brasilien – med sammanlagt ungefär 300 000 användare.

Bolaget har tagit in knappt 400 miljoner kronor i riskkapital från bland andra American Express och Groupon. Det är en knapp tredjedel så mycket som konkurrenten Izettle.

Di Digital återkommer inom kort med en intervju med Daniel Klein, vd för Sumup. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies