Efter Klarna är Izettle (NTL) alltjämt Sveriges största fintechbolag.
I fjol omsatte Izettle – som erbjuder betalningslösningar, kassasystem och mindre lån till butikshandlare – 348 miljoner kronor. Förlusterna var dock nästan lika stora.
Nu köper Izettle, med vd Jacob de Geer i spetsen, det brittiska bolaget Intelligent Pos, som erbjuder kassasystem till verksamheter som är något större än Izettles huvudsakliga målgrupp.
”Det här handlar om mer komplexa system”, säger Jacob de Geer.
Läs även: Izettle dras med 300 miljoner i förluster
”En restaurang kan till exempel vilja ha ett system för att hantera bordsplacering. Vår produkt har hittills inte passat den typen av kunder”, säger han.
Förvärvet sker dels med kontanter, dels med aktier i Izettle. Köpeskillingen vill Jacob de Geer inte uppge.
Som ett relativt litet bolag behöver Intelligent Pos inte redovisa sina intäkter för brittiska myndigheter, men under det brutna räkenskapsåret som avslutades sista mars i fjol omsatte bolaget 28 miljoner kronor, enligt analystjänsten Market IQ.
Vid det gångna årsskiftet hade Izettle 550 Mkr kvar i likvida medel. Hittills har bolaget tagit in 1,3 miljarder kronor i externt kapital.
Izettles vd säger att affären inte påverkar bolagets planera att nå lönsamhet under senare delen av 2017. Det kapital som Izettle tog in i fjol, omkring en halv miljard kronor, räcker dit.
”Affären påverkar än så länge inte våra kapitalanskaffningsplaner”, säger Jacob de Geer.
Läs även: Trustly dubblar vinsten efter Europa-expansion
Tanken är att Intelligent Pos, som har sin bas i skottska Edinburgh och Storbritannien som huvudmarknad, ska nå ut till Izettles tolv marknader ”så fort bandbredden tillåter”.
Även Izettles förskottslån till småföretag vars balansräkning håller måttet, Izettle Advance, kan bli en del av Intelligent Pos erbjudande framöver.
”Intelligent Pos är mindre och i vissa avseenden snabbare än vi är. De ska behålla sitt varumärke, utveckla sin kärnprodukt och får hävstång på det faktum att vi tar in fler än 1 000 bolag per dag på våra olika marknader.”