Annons

Izettle-miljardärer går in i kändistätt fraktbolag

Airmees vd och medgrundare Julian Lee.
Airmees vd och medgrundare Julian Lee. Foto: Martina Huber
Izettles två grundare går in i det unga fraktbolaget Airmee, kan Di Digital avslöja. Det är duons första kända investering sedan mångmiljardaffären med Paypal.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Några av techsektorns tyngsta namn fortsätter att investera pengar i så kallade ”last mile”-leveranser som ska ta e-handeln in i nästa fas.

Senast ut är Izettles två grundare Jacob De Geer och Magnus Nilsson, som gör sin första kända investering sedan betalbolaget såldes till Paypal för 19 miljarder kronor.

De går in med 2 miljoner kronor i Airmee, som erbjuder snabba och spårbara leveranser för e-handlare som Apotea, Matsmart och Royal Design.

Det framkommer i handlingar registrerade hos Bolagsverket.

Viktigt att stötta startups

”Både Magnus och jag tycker det är viktigt att stötta startups i tech för att bidra positivt till ekosystemet”, säger Jacob de Geer till Di Digital.

Enligt Julian Lee, Airmees vd och medgrundare, beskriver Izettle-duons bidrag som ”väldigt värdefullt”.

”De är några av få som har gjort den här resan tidigare”, tillägger han.

Sedan tidigare är även riskkapitalbolaget Alfvén & Didriksson, den tidiga Spotify-investeraren Felix Hagnö och finansmannen Sven Hagströmers investmentbolag Creades delägare i det unga startupbolaget.

Airmee grundades 2016 och bolagets omsättning steg kraftigt förra året, från omkring nollan till 4,8 miljoner kronor. Samtidigt ökade förlusterna till drygt 9 miljoner kronor.

”Det är planerade förluster eftersom vi är i en utvecklingsfas. Vi räknar med att växa flera hundra procent i år. Vi är förbi fem miljoner i omsättning sedan länge”, säger Julian Lee.

Fraktbolaget har flera konkurrenter, från större startupbolag som Instabox och Kinnevik-ägda Budbee till mer traditionella leveransaktörer som Best och Bring.

Läs mer: Här är Sveriges 41 techmiljardärer 

Hos de 20 största svenska e-handlare kan kunderna som regel inte välja något fossilfritt fraktalternativ, visade nyligen en granskning av Di Digital. 

Airmee erbjuder delvis klimatsmartare leveranser med exempelvis elbilar och lastcyklar. Dessa går i nuläget endast till leveransadresser i delar av Stockholms innerstad. Men majoriteten av transporterna sker med fossilfordon.

”Vi försöker jobba på att vara transparenta. Ju mer data vi har om utsläppen, desto mer publika ska vi försöka vara. Det är en stor fråga som är svår att bryta ner på ett enkelt sätt”, säger Julian Lee.

E-handelns miljöpåverkan har blivit ett allt mer aktuellt ämne. Tidigare år konstaterade Trafikverket att utsläppen av växthusgaser i trafiken ökade 2018 på grund av lastbilstransporterna.

”Man förenklar mycket när man säger att hemleveranser ökar fossila utsläppen”, säger Julian Lee.

”Det finns många andra faktorer som spelar in, som hur folk åker och handlar, energiförbrukning i butiker. Miljöpåverkan per leverans minskar om man har bättre densitet, alltså fler paket per fordon.”

Men någon som reser kollektivt för att handla kommer väl alltid släppa ut mindre än e-handeln?

”Det finns många situationer där miljöpåverkan är mindre än om man beställer varan online. Men e-handeln kommer att öka. För oss handlar det om att göra det på ett mer hållbart sätt”, säger Julian Lee.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer