(Di Digital/Helsingfors) Under året har den amerikanska e-handelsjätten Amazon lanserat sitt nya koncept med kassalösa Whole Foods-butiker på sju platser i USA.
Det är något som tycks ha fångat betalbolagen Paypal och Izettles uppmärksamhet.
”Jag tycker att det är ett intressant experiment. Vi kommer se på sikt om det fungerar men jag tror att vi kommer se en sorts hybrid mellan digitaliserad handel och fysisk handel framöver”, sade Izettles medgrundare och vd Jacob de Geer på scenen under tech-festivalen Slush på måndagen.
Amazons experiment och tester med kassalösa system innebär att en vara registreras när kunden tar den från hyllan. Amazons betalsystem tar sedan betalt när kunden lämnar butiken.
Läs mer: Amazon testar lösning för större butiker utan kassor
Än så länge har projektet inte lämnat teststadiet, men enligt källor till Wall Street Journal vill Amazon skala upp tekniken och pröva konceptet i större butiker. Därmed får även fintech-bolagen se upp när Amazon nu uppges lägga i nästa växel kring betallösningen.
”Transformationen inom retail just nu är galen. Många känner en stress av Amazon”, sade Jacob de Geer om Amazons utbredning inom olika affärsområden.
Enligt Paypals operativa chef, Bill Ready, har Paypal ett stort intresse i mobila betalningar när handeln sker dels i fysiska butiker och dels genom e-handel. Precis som Jacob de Geer ser Bill Ready en framtid där koncepten går ihop.
”Det kommer bli stora förändringar inom de närmsta fem åren, förmodligen större än de senaste 50 åren tillsammans”, sade han.
På frågan om Paypal och Izettle utvecklar tjänster kring kassalösa butiker, blev svaret från Bill Ready däremot aningen vagt.
”Vi ser förändringarna. Vi jobbar med mobila betalningar och tar man Black Friday som ett exempel så visar det på ett bra sätt hur fysisk handel och e-handel går samman. Det är en stor fokus för oss just nu.”