Hoppa till innehållet

Izettle-veteran vill bli betaltjänsternas bästa vän – tar in 13,5 miljoner

I höst måste europeiska banker börja dela med sig av kontoinformation till betaltjänster. Izettle-veteranen Louise Brandt vill bli spindeln i nätet med sitt bolag Open Payments. ”Det fanns en lucka i hela den här kedjan”, säger hon.

Open Payments grundarteam. Från vänster, Jonas Kjellin, vd, Louise Brandt, kommersiell chef, Per Westin, produktchef.
Open Payments grundarteam. Från vänster, Jonas Kjellin, vd, Louise Brandt, kommersiell chef, Per Westin, produktchef.Foto: Press.

EU:s betaltjänstdirektiv PSD2 får liv i september. Det innebär att bankerna måste dela med sig av kunduppgifter till utomstående betal- och finanstjänster. Fintechbolaget Open Payments har sedan 2017 utvecklat en plattform för att möta den nya efterfrågan som då skapas hos företag. 

”Vi såg att det fanns en lucka i kedjan. Det behöver finnas en part som kan integrera mot bankerna och som i sin tur kan leverera information till företagen, som sedan använder det till sina kunder. Det ska vi erbjuda”, säger Louise Brandt, kommersiell chef och medgrundare på Open Payments.

Nu tar Open Payments in 13,5 miljoner kronor i sin andra kapitalrunda. Investerare är Brightly Ventures, Luminar Ventures och flera affärsänglar, däribland Ann Grevelius. Sedan tidigare har Vidici Ventures gått in med cirka 8 Mkr i bolaget.

Med hjälp av det nya kapitalet kommer bolaget att växa personalstyrkan och fortsätta utveckla den tekniska plattformen.

Läs mer: Danske Banks PSD2-initiativ – vill samla all din kontoinformation 

”Vi ska hela tiden vara i framkant. Vi står redo och kommer att gå live i september och då gå ut i Sverige, Danmark och Finland”, säger Louise Brandt, som mellan 2011 och 2018 hade olika chefsroller på betaluppstickaren Izettle.

Redan under nästa år planerar Open Payments att finnas på fler marknader i Europa. 

”Det är nu företagen börjar intressera sig för det här och börjar planera inför förändringen och möjligheterna som det innebär”, säger Louise Brandt. 

Förutom Louise Brandt är Jonas Kjellin, vd, samt Per Westin, produktchef, medgrundare av bolaget. Trion äger tillsammans med personalen cirka 60 procent av Open Payments. Investeringsbolagen äger 30 procent, där Brightly har det största innehavet, och de resterande 10 procenten kontrolleras av affärsänglar. 

Läs mer: Bolund om PSD2: Kunder och fintech vinnare 

Open Payments har samarbetat med flera företag under en längre period. Intresset är stort bland bolag som bland annat vill erbjuda konto till konto-betalningar, en checkoutlösning för e-handeln, fakturatjänster eller pengatransaktioner.

Louise Brandt medger att det finns konkurrenter som också står redo.

”Vi har från start byggt vår verksamhet helt på PSD2-regelverket. Där är vi unika på marknaden”, säger hon.

En konkurrent är Tink, som gått från att ursprungligen vara en renodlad privatekonomiapp till att nu leverera sin teknik till banker. Bolaget säger sig omsätta 100 Mkr på årsbasis och tog tidigare i våras in över en halv miljard kronor i nytt kapital.

Läs mer: Tink fyller på kassan med en halv miljard – rullar ut i hela Europa 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera