Fintechbolaget Izettle siktar på en värdering på omkring 10 miljarder kronor eller mer i sin stundande börsintroduktion. Detta efter att ha växt med cirka 50 procent 2017. Izettle har nu nått en omsättning på nära en miljard kronor med minskande förluster i förhållande till intäkterna, enligt uppgifter till Di Digital.
I februari uppgav källor för Di Digital att Izettle skulle noteras före sommaren. Di Digitals källor uppger nu att bolaget avser att offentliggöra börsplanen omkring den 8 maj. Bolaget avböjer att kommentera.
Izettles notering, om den blir av, blir historisk på flera sätt. Den blir den största hittills av ett svenskt techbolag på Stockholmsbörsen, sedan Spotify valt att noteras i New York. Det vore också unikt med en så pass hög värdering av ett tillväxtbolag som fortfarande gör stora förluster. I USA är sådana noteringar dock vanliga, och utländska aktörer väntas snappa upp en stor del av erbjudandet.
“Värderingen kommer att drivas av internationella investerare som älskar den här sektorn”, säger en källa med kunskap om noteringsprocessen.
Läs mer: Izettle börsnoteras före sommaren
Källan tror att en värdering på 10 miljarder kronor går att nå utan problem. Källan menar också att framgångarna för Spotify i börsdebuten kan bidra till ökat intresset för Izettle bland nordiska investerare.
I slutet av förra året köpte Fjärde AP-fonden in sig i Izettle i en nyemission som värderade bolaget till omkring 8 miljarder kronor. Därefter har Första AP-fonden och AMF köpt på sig befintliga aktier.
Erbjudandet kommer enligt källorna bestå av ungefär lika delar nya och befintliga aktier där Izettle planerar en nyemission på omkring 1,5 till 2 miljarder kronor för att finansiera fortsatt tillväxt, så troligen kommer aktier för maximalt cirka 4 miljarder kronor att säljas. Den siffran skulle göra Izettle till en av de större svenska noteringarna de senaste åren.
Läs mer: Pensionsjättar blir nya storägare i Izettle
Värdet på betalningarna som Izettle hanterade 2017 ökade snabbare än omsättningen, med omkring 60 procent till drygt 34 miljarder kronor, enligt en källa som tillägger att nettoomsättningen steg till 966 miljoner kronor, från 641 året före.
Transaktionsvolymerna är en viktig indikator på lönsamheten på lång sikt. Izettles kundrelation börjar med betalningar, där bolaget tar provision på varje kortköp. Men allteftersom kunderna använder mer och mer av bolagets tjänster och mjukvara utöver kortbetalningslösningen ökar intäkterna per kund och därmed förbättras lönsamheten. Den bilden är tydligast i Sverige, där bolaget funnits längst.
Förhoppningen är att investerare ska se förbi nuvarande förluster och vilja satsa på att Izettle kan nå liknande framgångar internationellt som i Sverige.
Izettles förluster var enligt källorna på ungefär samma nivå som 2016 i absoluta tal, vilket skulle motsvara cirka 238 Mkr. I förhållande till omsättningen stärktes resultatet dock rejält för bolaget. Enligt en av källorna har bolaget indikerat en årlig tillväxt på omkring 40 procent på medellång sikt, i vad som verkar vara en något försiktig guidning med tanke på ökningstakten föregående år.
Läs mer: Izettles grundare Jacob de Geer: ”Klart man hellre vill ha roliga rubriker”
På årsstämman förrförra veckan klubbade ägarna igenom en del formalia, som att ändra bolagsformen från privat till publik och ge styrelsen rätt att ge ut nya aktier utan företrädesrätt för befintliga ägare vid en börsnotering, enligt kallelsen som Di Digital sett.
Utöver den mobila betaldosa som Izettle lanserade 2011 erbjuder bolaget småföretagare en plattform för att förenkla affärerna, såsom mjukvara för kassaregister, fakturering och kundrelationshantering. Dessutom erbjuder man finansiering baserad på förskott på förväntad försäljning hos kunden. Izettle finns i tolv länder, utöver Europa även i Mexiko och Brasilien.