Annons

Izettles tidigare finanschef redo att ta Readly till börsen

Izettles tidigare finanschef Maria Hedengren blir ny vd på Readly.
Izettles tidigare finanschef Maria Hedengren blir ny vd på Readly.
Izettles tidigare finanschef Maria Hedengren blir ny vd på Readly. Bolaget tog i fjol in 100 miljoner kronor från bland andra Swedbank Robur Ny Teknik och uppges sikta på en börsnotering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den digitala prenumerationstjänsten Readly – ofta kallat ”ett Spotify för tidskrifter” – tog i augusti i fjol in 100 miljoner kronor. Bakom investeringen stod Swedbank Roburs fond, Ny Teknik, som investerade 60 miljoner kronor, samt den befintliga delägaren Zouk Capital, som gick in med ytterligare 40 miljoner kronor.

Eftersom Swedbank Robur Ny Teknik främst investerar i noterade bolag, och bolag nära en börsnotering, fick investeringen genast fart på spekulationerna om en stundande börsnotering. Enligt uppgifter till Di Digital har ägarkretsen i Readly också utvärderat en börsnotering sedan i fjol. En källa nära bolaget uppger att rekryteringen av Maria Hedengren ska ses i ljuset av dessa planer.

”Om Readly skulle besluta sig för en notering i framtiden så kommer naturligtvis mina erfarenheter från börsnotering och publik miljö till god användning. Mer kan jag inte säga i nuläget”, säger Maria Hedengren.

Maria Hedengren har över tjugo års erfarenhet i ledande roller inom finansvärlden. Hon var tidigare finanschef för betalbolaget Izettle, som planerade en börsnotering innan det köptes av Paypal för drygt 19 miljarder kronor i fjol. Innan dess var hon finanschef på spelbolagsleverantören och börsbolaget Netent.

”Jag hoppas att mina breda erfarenheter från både privata och publika bolag, till exempel gällande kapitalanskaffning, investerarrelationer, strategi, företagskultur och ledarskap kommer väl till pass på Readly. Precis som alla företag i Readlys position, är det viktigt att hålla alla alternativ öppna avseende framtid”, säger hon.

Varför har affärsidén ”Spotify för tidskrifter” tagit tid att få fäste?

”Min uppfattning är att digitala magasin har ett starkt fäste i Sverige och på Readlys kärnmarknader. Just nu ser vi ett kraftigt ökat intresse för marknaden i stort och jag ser fram emot att få möjlighet att befästa Readlys position ytterligare.”

Läs mer: ”Spotify för tidningar” fortsätter växa – går in i nytt land

Maria Hedengren tillträder som vd den 24 april, medan Readlys nuvarande vd Jörgen Gullbrandson lämnar bolaget efter ett knappt år på posten.

”Vi är väldigt glada att Maria, med sin långa erfarenhet av att få techbolag att växa internationellt, har beslutat att börja hos oss. Hennes expertis kommer att hjälpa bolaget i sin nästa viktiga tillväxtfas”, säger bolagets styrelseordförande Per Hellberg.

Readly omsatte 127 miljoner kronor under 2017, en ökning från 65 miljoner föregående år. Även förlusterna ökade i fjol till 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016. 

I fjol växte Readlys intäkter med över 55 procent, till knappt 200 Mkr, enligt egen utsago. Bolaget lanserade också i Schweiz och Nederländerna och växte sitt magasinsutbud till över 4 000 titlar.

Tyskland är i dag är den största marknaden för Readly, följt av Storbritannien och Sverige på tredje plats. 

Läs mer: Readly dubblar omsättningen

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies