Hoppa till innehållet

Jack Ma har sålt Alibaba-aktier för 75 miljarder kronor

Jack Ma, grundare till e-handelsjätten Alibaba, har minskat sin ägarandel i bolaget från 6,2 procent till 4,8 procent under det senaste året.

Alibabas grundare Jack Ma är en av världens rikaste personer.
Alibabas grundare Jack Ma är en av världens rikaste personer.Foto: Thibault Camus.

Det rapporterar Reuters med hänvisning till uppgifter från bolaget.

Bolaget anger inte till vilket pris försäljningarna skett men sett till nuvarande kurs har Jack Ma sålt aktier för 8,2 miljarder dollar, motsvarande över 75 miljarder kronor.

Under den senaste tolvmånadersperioden har Alibaba-aktien stigit med över 50 procent på New York-börsen.

Försäljningen kommer sedan Jack Ma klivit av sin roll i ledningen för bolaget för att istället ägna sig åt filantropi. 

Medgrundaren och vice ordföranden Joseph Tsai har under samma tid också avyttrat aktier och minskat sin ägarandel från 2,2 till 1,6 procent. Den försålda andelen var i det fallet värd cirka 3,3 miljarder dollar, motsvarande drygt 30 miljarder kronor.

Rättelse: Jack Mas ägarandel för ett år sedan var 6,2 procent, inget annat, och han har därmed sålt Alibaba-aktier för motsvarande 75 miljarder kronor – inte 88 miljarder kronor som först angavs i texten.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera