Hoppa till innehållet

Jack Ma lämnar styrelsen i krisande Softbank

E-handelsjätten Alibabas grundare Jack Ma lämnar styrelsen i den japanska teknikfonden Softbank.

Jack Ma har grundat den kinesiska e-handelsgiganten Alibaba.
Jack Ma har grundat den kinesiska e-handelsgiganten Alibaba.Foto: Thibault Camus

Jack Ma, som såg sitt Alibaba bli uppbackat av Softbank 2000, anslöt till styrelsen för samma bolag 2007.

Han valde att träda ur Alibabas dagliga verksamhet och stryelse redan i fjol och nu slutar han även i Softbank. 

Jack Ma, som är Kinas rikaste person med en uppskattad förmögenhet på motsvarande 380 miljarder kronor, har sagt att han önskar tillbringa mer tid åt bland annat filantropi.

I samband med Mas avhopp har Softbank utsett tre nya styrelseledamöter, varav två är oberoende.

Tillkännagivandena kommer sedan Softbank gjort en rörelseförlust på motsvarande 130 miljarder kronor det senaste räkenskapsåret. En svag utveckling inom Vision Fund är främsta boven, där taxiappjätten Uber och kontorshotellet Wework agerat sänken.

Bolaget har efter press från aktivister lovat att sälja tillgångar och köpa tillbaka egna aktier. Totalt tänker bolaget köpa tillbaka upp till 135 miljoner aktier, vilket motsvarar 6,7 procent av alla utestående aktier.

(Finwire/Di Digital)

I oktober 2019 lade Andreas Cervenka, reporter och analytiker på Dagens industri, ut texten om Softbanks kris i ett specialavsnitt av Digitalpodden. 

Lyssna här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar
Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera