197 miljoner, 295 miljoner och 223 miljoner. Så stora har fintechjätten Izettles förluster varit de senaste tre räkenskapsåren. I genomsnitt ger det 19 miljoner kronor i förluster varje månad under 2016.
Så ser det inte ut längre.
Under augusti månad var Izettles intäkter större än utgifterna på rörelsenivå. Det meddlar medgrundaren Jacob de Geer på Startup Tours scen på Hotel Rival i Stockholm.
”I augusti var vi kassaflödespositiva på Izettle”, säger Jacob de Geer i intervjun med Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
TV: Se hela sändningen från Startup Tour
Därmed inte sagt att det blir vinst på helårsbasis. Börskandidaten Izettles strategi är fortsatt tillväxt, poängterade Jacob de Geer.
Syftet med en börsintroduktion är att resa pengar för fortsatt expansion
Om den värdering på 10 miljarder kronor som uppges vara målet för Izettles börsnotering under första halvan 2018 vill han inte säga mycket.
”Det är relativt ointressant. Syftet med en börsintroduktion, om det är där vi hamnar, är att resa pengar för fortsatt expansion. Det är en del i företagets resa, om vi hamnar där.”
Nyligen tog Izettle in 300 miljoner kronor från Europeiska investmentbanken (EIB) för att med hjälp av AI utveckla tjänster för små- och medelstora företag i Europa.
Izettle är ett Sveriges 14 miljardvärderade techbolag som ännu inte sålts eller börsnoterats. Värderingen hamnade över 4 miljarder kronor när bolaget tog in finansiering i januari i år.
Läs mer: Sverige har 14 miljardbolag inom techsektorn – här är hela listan
Izettle har hittils tagit in 2,2 miljarder kronor i kapital. Men resan började med Tradedoubler-veteranen Jacob de Geers egna pengar – något han framhåller som en fördel för nya entreprenörer.
Ganska många bolag kan klara sig på studiebidrag
”Ganska många bolag kan starta i en källare och klara sig på studiebidrag. Men med just betalningar eller musik var det ingen nackdel att ha en startplåt själv. Det var en väldig fördel att ha det. På samma sätt som att de första miljonerna i Spotify var Daniel och Martins (Eks och Lorentzons, red:s anm.) egna.”
På onsdagens Startup Tour gjorde sju bolag upp om en plats i finalen i december och en chans att vinna bland annat 1 miljon kronor i annonsbudget och flera andra priser.
Läs mer: Sju Stockholmsbolag tävlar om miljonvinst i Startup Tour 2017