Annons

Jaguar Land Rover möter utmaningen från Uber – öppnar för elcyklar

Foto: Rafiq Maqbool
Ubers mobilitetsrevolution får fordonstillverkarna att söka nya intäkter. Jaguar Land Rovers investeringssatsning Inmotion ser bland annat elcyklar och resor som en del av framtiden.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/München) Uber är det stora spöket på mobilitetsmässan Mobile Pioneers i München. 

Stora biltillverkare som BMW och Daimler blickar avundsjukt mot det amerikanska teknikbolagets förmåga att förändra hur människor transporterar sig och hur de betalar för transporter utan att äga en bil.

”Vi tittar på hur man kan hitta transportsätt som inte förutsätter ägarskap av en bil men som inte heller bara har att göra med priset, hur man tar sig från A till B på billigaste sätt, och det finns stora möjligheter för den marknaden”, säger Sebastian Peck, vd på Inmotion Ventures som är Jaguar Land Rovers riskkapitalbolag med specifik mission att investera i startups med nya affärsmodeller som kan gagna de klassiska, engelska varumärkena.

Inmotion investerar i startups från tidig fas till senare investeringsrundor när bolagen växer till sig. Riskkapitalbolaget försöker hitta nya vägar för att utveckla Jaguar Land Rovers affärsmodell. I portföljen finns bland annat Uberutmanaren Lyft, elmotorcykelbolaget Arc och AI-mobilitets-bolaget Zeelo.

Ubers framgångar, där användaren inte äger sitt eget transportmedel, är en utmaning för biltillverkarna vars affärsmodell går ut på att sälja så många bilar som möjligt till så många kunder som möjligt. Det är en affärsmodell som inte kommer hålla i framtiden om allt fler väljer transporter via mobilitetsplattformarna.

De klassiska biltillverkarna vill därmed ta del av nya affärsmodeller som kan skapa intäkter utanför kärnverksamheten. Därför samarbetar flera större biltillverkare med startups för att kunna öka innovationen och hitta nya intäktsmodeller inom mobilitetssektorn. 

”Faktum är att mobilitetstjänster förändrat mycket och att biltillverkare tittar på mobilitetssektorn mer och mer är helt rimligt ur en strategisk synpunkt. Det är ett bra sätt att fånga en demografisk grupp man annars inte hade kommit åt för att försäkra sig om att produkterna och varumärket håller sig relevant”, säger Sebastian Peck.

Sebastian Peck.

I Jaguar Land Rovers fall handlar mycket om att försäkra sig om att nå de framtida kunderna som ännu inte känner till Jaguar eller Land Rover, eller som inte vill äga en bil, berättar Sebastian Peck.

”Jaguar Land Rovers genomsnittliga kund är i fyrtioårsåldern och uppåt, våra billigaste bilar kostar 30 000 pund så vi är inte attraktiva för den breda marknaden. Om jag kan hitta ett sätt för våra produkter att bli mycket mer tillgängliga, kanske genom on demand-tjänster, kan det bli attraktivt för fler och vi kan exponera fler för våra varumärken.”

I och med förändrade mönster hos yngre generationer, tittar Inmotion Ventures på olika startups med, för Jaguar och Land Rover, nya affärsmodeller och erbjudanden som kan sys ihop med tillverkarnas bilar och varumärken. 

Inte sällan är det en omfattande process som innebär att hela affärslogiken måste riktas om och förändras.

”Vi tittar på hur man går från att ha en logik som fokuserar på att sälja en dyr produkt var femte år, till att ha en logik som tittar på kunderna över en livstid. Då tittar vi på vad vi som varumärke kan leverera åt kunderna på ett meningsfullt, trovärdigt och autentiskt sätt”, säger Sebastian Peck.

Enligt Sebastian Peck förknippas Jaguar och Land Rover med exempelvis engelsk landsbygd, ridning och skidåkning. Det innebär att Inmotion fokuserat på att försöka hitta fler områden där man kan nå kunderna och vara en del av deras  livsstil.

”De varumärken vi har har stor potential att gå utanför bilen. Tittar man på Jaguar till exempel så ser jag stora möjligheter i att kanske kunna leverera exklusiva elcyklar. Jaguar handlar om prestanda och nu handlar det även om elektricitet och mobilitet. Vi har kunderna som har råd att slå på stort så det är en stor möjlighet för oss”, säger han.

I Land Rovers fall har Inmotion gjort två investeringar i upplevelsetjänster genom att gå in i startupbolagen Festicket och Fatmap, som båda utvecklar tjänster inom musikfestivaler och äventyrsresor.

”Vi investerar stort i resor. Äventyrsresor och att utnyttja upptäckarandan vi har i varumärket är en självklarhet för mig. Det handlar om att ge våra användare minnen för livet. Vi gör det redan i liten skala, men jag vill öka med det rejält”, säger han.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies