I mars 2018 avslöjade sportfiske- och friluftsbolaget Nord sina planer på en börsnotering. Bolaget tog samtidigt in 21,6 miljoner kronor i en nyemission, främst från befintliga ägare, för att förbereda sig inför den möjliga noteringen på First North.
Men nu ställer Nord in sina börsplaner. Bolaget köps nämligen av konkurrenten Intropris. Tillsammans väntas de bilda en affärsgrupp som omsätter mellan 80 och 90 Mkr, med ett 50-tal anställda.
Läs mer: Nätbutik för sport och fiske mot First North
Det kan däremot ske en börsnotering av det nya företaget 2019, enligt ett brev som gått ut till Nords aktieägare. De får betalt i aktier, men summan är hemlig. I våras värderades dock Nord till 43,2 Mkr.
”Den relativa värderingen blir cirka 51/49 till Intropris fördel”, säger Nords styrelseordförande Peter Bengtsson till Nyhetsbyrån Direkt.
Nord säljer produkter för jakt, sportfiske och friluftsliv, främst via tre e-handelssidor, som enligt bolaget tillsammans har 200 000 besökare per månad. Nord bildades 2016 genom en sammanslagning av varumärkena ITAB, Active Outfit och Jaktlust.
Läs mer: Finansrävarna är skogens app-kungar
Martin Berling blir vd för det sammanslagna bolaget, som också kommer att ha ett antal fysiska butiker. Han började jobba som vd för Nord i början av oktober, med en bakgrund på Fenix Outdoor-bolaget Fjällräven, och ersatte då Victor Wennerholm.
I fjol omsatte Nord 50 Mkr, varav deras eget klädmärke T&P stod för en tredjedel. Bolaget gjorde en förlust på 18 Mkr, varav 10 Mkr var icke-återkommande kostnader.
Intopris noterade i sin tur intäkter på 22 Mkr under sitt senaste räkenskapsår, som var förlängt och sträckte sig från januari 2016 till juni 2017, med en förlust på 6,4 Mkr. Även Intropris har tidigare bordlagt planer om en börsnotering.
(Direkt/Di Digital)
Läs mer: Techprofil håvar in sportfiskebutik till portföljen