Hoppa till innehållet

Jakt- och friluftshandlaren köps upp – ställer in börsnotering

Företagsgruppen Nord – som säljer produkter för jakt, sportfiske och friluftsliv på nätet – ställer in sin planerade börsnotering. I stället går bolaget samman med konkurrenten Intropris. 

Genrebilder.
Genrebilder.Foto: TT.

I mars 2018 avslöjade sportfiske- och friluftsbolaget Nord sina planer på en börsnotering. Bolaget tog samtidigt in 21,6 miljoner kronor i en nyemission, främst från befintliga ägare, för att förbereda sig inför den möjliga noteringen på First North.

Men nu ställer Nord in sina börsplaner. Bolaget köps nämligen av konkurrenten Intropris. Tillsammans väntas de bilda en affärsgrupp som omsätter mellan 80 och 90 Mkr, med ett 50-tal anställda.

Läs mer: Nätbutik för sport och fiske mot First North 

Det kan däremot ske en börsnotering av det nya företaget 2019, enligt ett brev som gått ut till Nords aktieägare. De får betalt i aktier, men summan är hemlig. I våras värderades dock Nord till 43,2 Mkr.

”Den relativa värderingen blir cirka 51/49 till Intropris fördel”, säger Nords styrelseordförande Peter Bengtsson till Nyhetsbyrån Direkt. 

Nord säljer produkter för jakt, sportfiske och friluftsliv, främst via tre e-handelssidor, som enligt bolaget tillsammans har 200 000 besökare per månad. Nord bildades 2016 genom en sammanslagning av varumärkena ITAB, Active Outfit och Jaktlust.

Läs mer: Finansrävarna är skogens app-kungar 

Martin Berling blir vd för det sammanslagna bolaget, som också kommer att ha ett antal fysiska butiker. Han började jobba som vd för Nord i början av oktober, med en bakgrund på Fenix Outdoor-bolaget Fjällräven, och ersatte då Victor Wennerholm.

I fjol omsatte Nord 50 Mkr, varav deras eget klädmärke T&P stod för en tredjedel. Bolaget gjorde en förlust på 18 Mkr, varav 10 Mkr var icke-återkommande kostnader.

Intopris noterade i sin tur intäkter på 22 Mkr under sitt senaste räkenskapsår, som var förlängt och sträckte sig från januari 2016 till juni 2017, med en förlust på 6,4 Mkr. Även Intropris har tidigare bordlagt planer om en börsnotering.

(Direkt/Di Digital)

Läs mer: Techprofil håvar in sportfiskebutik till portföljen 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera