Annons

Jan Carlzons portföljbolag hjälpte resenärer att strida mot flygbolagen – går i konkurs

Den tidigare SAS-vd:n Jan Carlzon var en av de mest profilerade investerarna i Ifdelayed, som grundats av vd:n Erik Tengvall.
Den tidigare SAS-vd:n Jan Carlzon var en av de mest profilerade investerarna i Ifdelayed, som grundats av vd:n Erik Tengvall. Foto: Di/TT/press.
Det svenska företaget Ifdelayed har hjälpt mer än 100 000 kunder att få ersättning från flygbolag vid försenade avgångar. Men under coronakrisen har hela industrin hamnat i stiltje och nu försätts bolaget i konkurs av ägarna. ”Den kassa vi haft har snabbt sinat”, uppger vd:n Erik Tengvall.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det svenska bolaget Ifdelayed har som affärsidé att hjälpa resenärer att få ersättning vid försenade och inställda flygavgångar, något som flygbolagen inte alltid varit villiga att betala ut utan strid.

Enligt EU:s regelverk har passagerare rätt till kompensation för förseningar på över tre timmar, vid inställt flyg eller nekad boarding. Och det kan handla om mycket pengar; upp till 6 480 kronor per person.

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Ifdelayed 4,6 miljoner kronor och noterade en förlust på 6,3 Mkr. Bolagets vd och grundare, Erik Tengvall, uppger för Di Digital att verksamheten fortsatte växa i fjol.

”2019 var ett fantastiskt år för Ifdelayed där kravställning mot flygbolag, sälj via partners och intäkter slog nya rekord. Omsättningen ökade med 64 procent och vi blev i slutet av året i princip kassaflödespositiva”, skriver han i ett sms.

Men sedan slog coronakrisen till med full kraft mot resebranschen. I början av maj valde bolagets ägare att försätta Ifdelayed i konkurs.

”Flygbolagen har i stort stoppat utbetalningar och den kassa vi haft har snabbt sinat till följd av effekterna från pandemin”, skriver vd:n Erik Tengvall.

Stockholms tingsrätt har utsett Niklas Emthén, advokat på byrån Lindskog Malmström, till konkursförvaltare.

”Min initiala bild är att det här är en startup där teamet faktiskt gjort ett jättebra jobb. Bolaget var i princip kassaflödespositivt, sedan kom corona, vilket gjort att flygbolagen själva hamnat i otroligt krisartade situationer. De betalar i princip inte ut några pengar för försenade och inställda avgångar nu”, säger han till Di Digital.

Läs mer: Konkurrenterna går samman för att ge dig pengarna tillbaka för sena flyg  

Bolaget grundades 2013 som Försenad.se, men gick fyra år senare samman med konkurrenten TRS Travelright Services och bildade Ifdelayed.

Enligt Bolagsverket har bolaget totalt tagit in drygt 11 Mkr i externt kapital sedan starten. För två år sedan blev den forne SAS-chefen Jan Carlzon delägare i bolaget, vilket ledde till viss uppmärksamhet. Techmiljardärerna Jonas Nordlander och Filip Engelbert, som är styrelseordförande i Ifdelayed, finns också på ägarlistan.

Läs mer: Tidigare SAS-chefen Jan Carlzon byter sida – hjälper resenärer att få ersättning 

Konkursförvaltaren Niklas Emthén uppger att bolagets ledning, före konkursansökan, gjort försök att ta in nytt riskkapital för att verksamheten skulle kunna överleva.

”Men den samlade bilden är att det råder för stor osäkerhet om hur flygbranschen faktiskt kommer se ut i framtiden, både SAS och Norwegian har ju klargjort att flygtrafiken väntas vara tillbaka på normala nivåer först om ett par-tre år. Ingen har därför velat investera utan att veta hur framtiden kommer att se ut”, säger han.

Niklas Emthén berättar att skulderna till externa leverantörer är relativt begränsade – utan det är i stället ägarna som har störst fordringar på Ifdelayed. 

Det finns en uppsjö av andra plattformar, både svenska och utländska, som erbjuder liknande tjänster. Affärsmodellen i branschen bygger på att företagen tar cirka 30 procent av ersättningen från flygbolagen vid varje lyckat uppdrag.

För stunden drivs Ifdelayed delvis vidare av konkursförvaltaren Niklas Emthén. Bolaget fortsätter att arbeta med sina pågående ärenden, men har pausat nyförsäljningen. Det finns en förhoppning om att verksamheten kan tas över av någon annan aktör.

”Vi för diskussioner. Men Ifdelayeds konkurrenter befinner ju sig i en liknande tuff situation, så vi får se. Det ska inte uteslutas att verksamheten kan leva vidare i en och annan form. Åtminstone finns ett tydligt intresse för att köpa vissa tillgångar ur konkursboet”, säger Niklas Emthén.

Vd:n Erik Tengvall skriver i sitt sms till Di Digital att han nu fokuserar på att ta hand om personalen.

”Det faller ingen skugga på det fantastiska team hos Ifdelayed som hjälpt mer än 100 000 resenärer att kräva den ersättning de varit berättigade.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer