Hoppa till innehållet

Jane Walerud investerar 3 Mkr i bot-coach

Jane Walerud investerar 3 miljoner kronor i botbolaget Wememove. Bolaget har utvecklat en virtuell coach for sporter som skidåkning och löpning.

Jane Walerud
Jane WalerudFoto: Jesper Frisk

Affärsängeln Jane Walerud är främst känd som succébolaget Klarnas första externa investerare. Nu investerar hon 3 miljoner kronor i botbolaget Wememove. Bolaget har utvecklat en app som fungerar som en virtuell coach for sporter som skidåkning och löpning.

Genom att blanda avancerad dataanalys, molntjänster och maskininlärning lyckas bolaget via en telefon eller ett smartwatch analysera användarens rörelsemönster och ge feedback i realtid.

Miljontals människor kan ju ha nytta av detta!

”Jag investerar dels för att jag känner några av grundarna och tycker de är duktiga. Och dels för Wememove är ett intressant bolag. Det har en AI (artificiell intelligens) som analyserar hur du rör dig och hjälper dig hitta bästa tekniken för exempelvis skidåkning eller löpning. Om du lutar dig framåt för mycket säger den till”, förklarar Jane Walerud (NTL).

Wememoves (NTL) tjänst lanserades i samband med förra Vasaloppet. Nästa steg blir en tjänst för löpare i Sverige. Men Jane Walerud tror på en stor, internationell marknad för produkten.

”Miljontals människor kan ju ha nytta av detta! Alla som springer, cyklar eller åker längdskidor och vill bli bättre på det! Och alla i rehab”, säger Jane Walerud.

Bolagets vd Magnus Jonsson är mycket nöjd att Jane Walerud valt att satsa på bolaget.

”Det fantastisk att Jane investerar i oss. Vi ska internationalisera nu och Jane är jätteduktig på att ta bolag i vår storlek till nästa nivå”, säger han. 

Skrämdumpar från Wememoves webbsida.

Magnus Jonsson betonar även att man ligger långt fram rent tekniskt. Bland annat har man fyra medarbetare med doktorsexamen i teamet.

”Till skillnad från andra wearable-tjänster gör vi våra AI-analyser i realtid på en smartphone eller klocka. Vi kan därmed ge råd i realtid, vilket gör oss till en meningsfull träningspartner”, säger Magnus Jonsson, som tidigare var anställd inom forskningsinstiutet Interactive Institute i Stockholm.

Hela kapitalrundan ska uppgå till 5-7 Mkr, enligt Magnus Jonsson. Den andra finansiären är ännu inte officiell.


En av Sveriges främsta affärsänglar

Jane Walerud lade grunden till sin karriär som investerare när hon och hennes medgrundare sålde teknikbolaget Bluetail för 1,5 miljard kronor för 16 år sedan. Bolaget var en avknoppning från Ericsson.

Hon var den första externa investeraren i Klarna och har även varit framgångsrik med sin investering i Lensway.

I april stod det klart att hon även sålt sitt eget bolag Teclo Networks, där hon tidigare var vd, till det kanadensiska börsbolaget Sandvine. Teclo Networks har utvecklat en teknik som ökar hastigheten på mobilt bredband.
 
Köpeskillingen är inte offentlig, men enligt uppgift till Di Digital rör det sig om en summa på mellan 50-500 Mkr.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera