Hoppa till innehållet

Japanska investeringar ökar i Norden: ”Alla känner till Spotify”

De japanska miljarderna börjar strömma in i Norden i en takt som aldrig tidigare skådats. Det slår fonden Nordic Ninja fast, som sammanställt de senaste årens investeringar. ”Alla känner till Spotify”, säger investeringschefen Claes Mikko Nilsen.

Claes Mikko Nilsen är investeringschef på fonden Nordic Ninja.
Claes Mikko Nilsen är investeringschef på fonden Nordic Ninja.Foto: TT/Jarkko Virtanen

Världens största techfond, Softbank, grundades i Japan i början av 1980-talet. I portföljen har de bland annat e-handelsjätten Alibaba, krisande kontorshotellet Wework, taxiappen Uber och jobbchatten Slack – bland många. I Norden har de gjort störst avtryck med jätteinvesteringen i det finska spelbolaget Supercell, men det är en av få investeringar i Norden från landet i öst. 

Men det ser ut att förändras nu. 

”Norden har blivit något av en trend i Japan. I Tokyo finns nu techfestivalen Slush, Softbank har en stark relation framför allt till Finland, alla känner till Spotify och finska Maas global som knappt syns i Norden, men som många känner till i Japan”, säger Claes Mikko Nilsen. 

Han är investeringschef på riskkapitalbolaget JB Nordic Ventures fond Nordic Ninja VC, som backas av de japanska storbolagen Honda, Panasonic och Omron. Efter frågor från både investerare och startups har de för första gången sammanställt hur de japanska investeringarna flödat in i Norden de senaste åren. Resultatet är tydligt. 

Läs mer: Japansk ”ninjafond” plockar in miljard – satsar på Norden 

”Asiatiska startupinvesteringar i Norden associeras ofta med Sydkorea och Kina. De japanska investeringarna har inte varit synliga på samma sätt. Nu när vi har sammanställt siffrorna kan vi se att Japan både är aktiva och investerar stora summor i Norden. De är faktiskt överraskande aktiva i Norden”, säger Claes Mikko Nilsen. 

Nordic Ninja har gått igenom alla japanska techinvesteringar i Norden samt Estland sedan 2013. Totalt har 36 investeringar och förvärv gjorts, till en totalsumma av 28,6 miljarder kronor. En absolut majoritet av investeringarna har skett efter 2017. Samma trend bekräftas av analysföretaget Mergermarket. 2018 växte antal japanska förvärv av svenska bolag från noll till sju. 

Enligt Claes Mikko Nilsen är japanerna intresserade av många olika typer av bolag, men det finns områden som lockar särskilt. 

”När vi går igenom statistiken kan vi se att det är ganska brett. Men AI, data och deeptech sticker ut.”

Den största enskilda summan som investerats i Norden är enligt Nordic Ninja Softbanks tidigare nämnda köp av det finska mobilspelet Supercell, för cirka 12 miljarder kronor. Tre år senare, 2016, sålde Softbank sin majoritetspost till den kinesiska internetgiganten Tencent för motsvarande 70,6 miljarder kronor. 

Läs mer: Supercell säljs till Tencent – värderas till över 80 miljarder 

Intresset från Japan är som störst i Finland. Desto svalare är intresset i Sverige, där fem investeringar skett sedan 2013 enligt Nordic Ninja:

2016 köpte Fujitsu Symfoni Sofware. Summan är inte känd. 2017 köpte kommunikationsnätverket Dentsu en absolut majoritet i konsultbolaget Outfox intelligence. 2018 investerade NTT Data i EINS Consulting. I år investerade Nordic Ninja VC, som ligger bakom rapporten, 22,6 miljoner euro i det självkörande lastbilsbolaget Einride. Också Softbank har ögonen på Sverige – tidigare i år blev det känt att de pumpar in 18 miljoner euro i solcellsföretaget Exeger. 

”Hittills har bolagen först kommit till Finland. Sverige är absolut med på 'roadmappen', och är på samma intressenivå”, säger Claes Mikko Nilsen. 

Nordic Ninja VC:s fond drog igång i början av 2019. Hittills är Einride deras enda svenska investering. 

Läs mer: Svenska lastbilsutmanaren tar in en kvarts miljard – EQT och Ericsson investerar 

Claes Mikko Nilsen tror att de japanska pengarna kommer att fortsätta strömma hit, både till Norden och den svenska startupscenen.

”Det finns ett stort tryck på att bygga innovation inom startups. Japan har inget alternativ än att bli mer engelskspråkiga och mer aktiva utanför sitt egna geografiska område.” 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera