Annons

Jarno Vanhatapio om Na-kd:s framgång: ”Man måste tänka annorlunda”

Foto: Filip Erlind
H&M sliter med sin digitala affär samtidigt som en uppstickare verkar ha knäckt e-handelskoden. ”Retailbolag kör samma marknadsföring år efter år. Men man måste tänka annorlunda”‚ säger Na-kd:s Jarno Vanhatapio efter måndagens investering.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den snabbväxande e-handlaren Na-kd omsatte i fjol över 400 miljoner kronor, en ökning med 153 procent jämfört med föregående räkenskapsår.

Receptet är att marknadsföra kläderna till 1,8 miljoner följare i sociala medier och tillverka begränsade kollektioner som i huvudsak skeppas från lager i Nederländerna.

Bakom Na-kd står serieentreprenören Jarno Vanhatapio, som tidigare grundade modesajten Nelly.

”Jag stod på scener för sex år sen och sa till bolagen att ni måste tänka globalt. Ingen tog det på allvar. Jag sa att det inte är ett alternativ utan ett måste. Vi känner oss trygga eftersom vi har business i 180 länder. Na-kd tar marknadsandelar från utländska aktörer likväl som nordiska aktörer”, säger Jarno Vanhatapio till Di Digital.

”Dessutom har vi hittat ett sätt att prata till vår publik, alltså millennials, som lockar till handel. Det finns en finess i det. Tiden är förbi då det gick att sälja med glossy tidningsannonser med supermodeller.”

Att handla i sig är inte inne. Folk är nästan post-materialistiska

I dag driver han ett bolag helt centrerat kring det H&M har haft svårt att få fart på: den digitala affären.

På måndagen framkom det att Na-kd tar in ytterligare kapital för att växa. Investeringen, som uppgår till drygt 360 miljoner kronor, är bland de största i svenska techbolag på senare år.

Läs mer: Zalando investerar i H&M:s startupbolag 

Enligt Di Digitals uppgifter tripplas också Na-kd:s värdering till nära 1,5 miljarder kronor, något Jarno Vanhatapio avböjer att kommentera.

”Vår marknadsavdelning pratar på ett väldigt annorlunda sätt jämfört med andra retailbolag. Där har många retailbolag gått bort sig. Att handla i sig är inte inne. Folk är nästan post-materialistiska. Retailbolag kör samma marknadsföring år efter år. Men man måste tänka annorlunda. Det är inte tekniken som har förändrats så mycket. Det är kunderna. Na-kd är där och har en annan förståelse för millennials än andra har tror jag. ”

Vad ska ni använda de nya pengarna till?

”De kommer att användas över hela bolaget för att fortsätta på den vägen vi är inne på. Vi har fokus på tillväxt och 2018 kommer att handla om att förbättra kundupplevelsen. Det gör man genom att investera i bolaget, bland annat genom att skapa lokala upplevelser med översatta sidor och lokala betal- och leveransmetoder.”

För räkenskapsåret 2016 redovisade Na-kd en förlust på 60 miljoner kronor.

När kommer ni att nå svarta siffror?

”För oss är tillväxt punkt 1, 2 och 3 på agendan. Varje kvartal har vi avsevärt förbättrat resultatet. Det finns en klar och tydlig väg till lönsamhet. Planen har varit att nå det 4-6 år från starten. Jag ser inga problem med att hålla det löftet till ägarna.”

Na-kd är ett av varumärkena som har kopplats till H&M:s nya digitala prestigeprojekt P12, enligt sajten Breakit. Jarno Vanhatapio avböjer att kommentera den saken.

”Många blir tagna på sängen av hur fysiska butiker tappar trafik. Makroekonomiskt har vi en fantastisk position. Vi är mitt i förändringens centrum och gör detta på en enormt stor global marknad”, säger han.

Läs mer: H&M-backade Ivyrevel: ”Vi ska nå break-even 2018” 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies