Hoppa till innehållet

Jättarna sålde av i influencerns modehus – nu rekonstrueras bolaget

Det svenska modehuset Ivyrevel, med influencern Kenza Zouiten Subosic i spetsen, tvingas ansöka om rekonstruktion efter flera tuffa år. Spiken i kistan ska ha varit coronavirusets utbrott.

Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten Subosic, Gustav Springfeldt (som även är vd) och Aleksandar Subosic.
Tre av Ivyrevels grundare: Kenza Zouiten Subosic, Gustav Springfeldt (som även är vd) och Aleksandar Subosic.Foto: Oskar Omne (Di).

Det svänger snabbt i modevärlden. För bara några år sedan var Ivyrevel ett glödhett framtidslöfte med direktförsäljning via nätet till 80 länder. 

Men sedan dess har Ivyrevel vänt till negativ tillväxt och redovisat ökade förluster. 

Coronavirusets intåg har heller inte hjälpt företaget, som nu ansökt om och beviljats rekonstruktion i Stockholms tingsrätt.

Bolaget grundades 2012 av influencern och bloggaren Kenza Zouiten Subosic, hennes make Aleksandar Subosic och dennes bror Dejan Subosic.

Bolaget har skulder och fordringsägare har ansökt om betalningsförelägganden hos Kronofogden. I fredags stoppade bolaget löneutbetalningarna till sina 29 anställda.

Nyligen framkom det även att modejättarna H&M HM B +0,38%Dagens utveckling och Zalando, som tidigare ägde 30 procent vardera av Ivyrevel, sålt tillbaka sina aktier till grundarna.

Redan i slutet av mars uppgav Dejan Subosic till Di Digital att ”covid-19 verkligen ställt till det” för Ivyrevel.

”Modebranschen är redan i sig en svår och utmanande bransch. Jag har extrem stor respekt för bolag som H&M och andra som blivit stora, det är inte en lätt bransch att bli stor i, men på det stora hela är vi stolta över varumärket och vad vi åstadkommit. Men som sagt, framtiden får avgöra hur pass stort eller litet bolaget blir. Det är svårt att säga”, sa han.

Läs mer: Ivyrevel-grundaren: ”Covid-19 har verkligen ställt till det för oss”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera