Hoppa till innehållet

Jättefond ska hitta nästa nordiska spelsuccé

Mediejätten Egmont ska investera flera hundra miljoner kronor i nordiska spelutvecklare. Nu knyts spelveteranen Martin Walfisz till Nordisk Film Games, som ska göra sin första investering före årsskiftet.

Bakom den nya fonden står mediejätten Egmont. Nordisk Films Mikkel Weider (tv) och Martin Walfisz kommer att leta spelinvesteringar i Norden.
Bakom den nya fonden står mediejätten Egmont. Nordisk Films Mikkel Weider (tv) och Martin Walfisz kommer att leta spelinvesteringar i Norden.Foto: Daniel Nilsson

Den nystartade affärsenheten ska enligt Martin Walfisz investera i etablerade spelutvecklare som har hunnit släppa något eller några spel och som har mellan 10 och 100 anställda.

Grundarna ska fortfarande känna att det är deras bolag.

”Vi har möjligheten att investera i större spelbolag också, liksom i startups, men vi kommer inte att vara den första investeraren som stoppar in 300 000 kronor i ett studentprojektet som ska göra en utmanare till "Call of Duty". De bolagen behövs också, men det är inte vår grej”, säger han.

Istället ska Nordisk Film Games göra investeringar på minst 5 miljoner kronor, men Martin Walfisz säger att man också ska kunna gå in med mycket mer kapital än så.

”Utgångspunkten är att vi ska vara minoritetsägare med en styrelseplats. Grundarna ska fortfarande känna att det är deras bolag där de kan få hjälp med att gå från att vara duktiga konstnärer till att också vara duktiga affärsmänniskor.”

Egmont, som vid det gångna årsskiftet hade omkring 15 miljarder kronor i tillgångar, fyller fonden helt med egna pengar.

Foto:

Mikkel Weider och Martin Walfisz drar igång en ny spelfond för Egmonts räkning. Foto: Daniel Nilsson

Mikkel Weider, som är direktör för affärsenheten Nordisk Film Games, säger att fokus ska ligga på större spel på större plattformar.

”Vi föredrar en större berättelse framför pusselspel i mobilen. Vi vill huvudsakligen finansiera bolag som bygger upp en bra bas med titlar som vi kan vara delägare i”‚ säger Mikkel Weider.

Martin Walfisz har varit en del av den nordiska spelscenen länge. 1997 grundade han den Malmöbaserade spelstudion Massive Entertainment (NTL) som 2002 såldes till Vivendi Universal Games. Martin Walfisz var vd för bolaget fram till 2009, då Massive hade sålts till franska Ubisoft.

Sedan dess har han bland annat arbetat med bolaget Planeto (NTL), som utvecklat en plattform för frågesports-appar. Planeto såldes till Bonnier 2015 och nyligen kunde Di Digital avslöja att Martin Walfisz har köpt tillbaka bolaget.

Läs även: Spelveteran köper tillbaka sitt bolag från Bonnier

Martin Walfisz kommer framöver att lägga majoriteten av sin tid på Nordisk Film Games för att hitta tänkbara spelstudior att investera i. Han säger att Egmonts satsning görs i en tid då det generellt sett finns väldigt mycket riskkapital, men där det inte finns några riskkapitalbolag med särskilt fokus på spel.

”Creandum och Northzone i Stockholm gör en del investeringar, liksom Sunstone Capital i Köpenhamn, men jag ser inte att det finns någon som har ett lika tydligt fokus som vi kommer att ha. Sen är vi inte heller en ren riskkapitalfond som har ett krav på oss att göra en exit efter fem år. Våra investeringar ska vara långsiktiga, men givetvis också lönsamma”‚ säger Martin Walfisz.


Fakta: Egmont

  • Egmont grundades i Köpenhamn 1878 och är Danmarks största mediekoncern med 6 600 anställda och verksamhet i 30 länder.
  • Egmont står bland annat bakom TV 2 i Norge, flera förlag och Egmont Publishing som ger ut fler än 700 magasin och tidskrifter i 30 länder.
  • 2015 omsatte Egmont 1 576 miljoner euro, motsvarande cirka 14,7 miljarder kronor med ett resultat på 101,5 miljoner euro före skatt.
  • Nordisk Film omsatte 497 miljoner euro under 2015 och har 1900 anställda.


Tidigare har Di Digital rapporterat att London-baserade Index Ventures letar investeringsobjekt i den svenska spelbranschen, medan investmentbanken GP Bullhound i somras övervägde att starta en riskkapitalfond med inriktning mot just Spelsverige.

Mikkel Weider säger att Egmont och Nordisk Film tittat på möjliga områden att investera i och fastnat för den växande spelbranschen och därför startat Nordisk Film Games, som får sin bas i Köpenhamn.

”Vi kommersialiserar kreativt innehåll och inom spelbranschen händer det mycket på vår egen bakgård. Därför ser vi att det är väldigt intressant att investera i spelbolag”, säger Mikkel Weider.

Läs även: King-chef vill få fler att starta egen spelstudio

Egmont och Nordisk Film har investerat i spelbolag tidigare, när man i slutet av 1990-talet blev delägare i danska IO Interactive. När bolaget såldes vidare 2004 gav det mediekoncernen 92 miljoner danska kronor.

”Det var ett högriskprojekt eftersom IO Interactive utvecklade så kallade AAA-spel med en väldigt stor budget. Genom Nordisk Film Games får vi möjlighet att komma in i branschen igen.”

Hur stor tillväxt kan Nordisk Film Games bidra med till Egmont?

”Det är svårt att säga, men förhoppningen är att vi blir en väsentlig del av det moderna Egmont. Ambitionen är tveklöst att vi ska bli superstora”, säger Mikkel Weider. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera