Hoppa till innehållet

Jätteinvestering i iZettle – tar in halv miljard kronor

Det svenska betalföretaget Izettle håvar in ytterligare en halv miljard kronor i riskkapital. Pengarna ska driva lanseringen av en ny utlåningstjänst, samt bekosta fortsatt tillväxt. 

Jacob de Geer, vd för iZettle.
Jacob de Geer, vd för iZettle.Foto: Jesper Frisk

Så sent som i maj 2014 tog svenska Izettle, som utvecklar en kortbetalningstjänst för småföretagare, in knappt en halv miljard kronor i ny finansiering. Nu läggs ytterligare 60 miljoner euro, drygt 570 miljoner kronor, till den summan. Det i en ny investeringsrunda från bland andra Intel Capital och Zouk Capital.

Alla iZettles nuvarande delägare deltar i den nya finansieringsrundan.

Kapitalinjektionen innebär att iZettle, som lanserades våren 2010 men som fortfarande redovisar förluster på hundratals miljoner kronor om året, nu tagit in nära 1,5 miljarder kronor i riskkapital.

"Vi ser att det finns otroligt mycket tillväxt kvar att sträva efter. Nu vill vi fortsätta investera, och vi har identifierat ett antal olika tilläggstjänster som våra användare efterfrågar. Det gör att vi behöver stärka upp kassan", säger iZettles vd Jacob de Geer till Di Digital.

Källor uppger för Di Digital att den nya investeringen görs på en värdering om ungefär 450 miljoner euro, motsvarande drygt 4 miljarder kronor. 

Enligt tidningen Wall Street Journal värderades iZettle till 200 miljoner euro, motsvarande ungefär 1,9 miljarder kronor, vid investeringsrundan i maj 2014.

Bolaget självt vill dock inte uppge hur stor del av iZettle som nu byter händer:

"Vi kommenterar generellt inte värderingar. Men jag tror att våra nuvarande ägare hade varit missnöjda om vi på ett år inte skapat någon form av värdetillväxt i bolaget", säger Jacob de Geer.

Pengarna ska användas i huvudsak för att öka tillväxttakten. Men också för att lansera bolagets nya banktjänst Izettle Advance. Den innebär att iZettle-kunder nu kan låna pengar, uttryckt som “förskottsbetalningar”, och betala av skulden som en andel av framtida kortbetalningar via tjänsten.

"Det första och just nu det mest relevanta är att fortsätta växa vår befintliga business. Vi investerar kraftigt i tillväxt. Vi har nästan 50 procent av alla terminaler på marknaden i Sverige. Det är en siffra vi strävar efter på varje marknad", säger Jacob de Geer.

iZettles bokslut för 2014 visar att bolaget växer mycket snabbt. Omsättningen nära nog tredubblades till 190 miljoner kronor jämfört med 77 miljoner året innan.

Samtidigt dras verksamheten fortfarande med stora förluster. År 2014 redovisade bolaget en rörelseförlust på 228 miljoner kronor. År 2013 var förlusten 166 miljoner kronor.

"Skulle vi känna att lönsamhet måste prioriteras, då kan vi slå av tillväxtmaskineriet och välja lönsamhetsspåret inom en vecka. Men det känns inte som en vettig strategi just nu", säger Jacob de Geer.

"Diskussionerna med ägare och ledning är att så länge det finns en stor möjlighet att fortsätta hitta kunder i vårt segment – för det finns inte så mycket konkurrens egentligen – så finns ingen anledning att slå av på tillväxttakten", fortsätter han.

Vi kan slå av tillväxtmaskineriet och välja lönsamhetsspåret inom en vecka. Men det känns inte som en vettig strategi just nu.

Han tillägger att finansieringen också ska ses som en förberedelse inför sämre tider:

"Marknaden har varit helt vansinnig när det kommer till värderingar av techbolag. Samtidigt  börjar det bli lite skakigt runt omkring oss. Med det i åtanke är det en bra idé att stärka upp finansieringen, när tillgången på kapital är så generös. Det känns ansvarsfullt gentemot våra befintliga ägare."

Lanseringen av iZettle Advance lär dock inte få slut på de ständiga jämförelserna mellan det svenska bolaget och den amerikanska konkurrenten Square, vars produkt fyller samma funktion som iZettles fast på den amerikanska marknaden. I fjol lanserade Square nämligen tjänsten Square Capital, ett snarlikt system för företagslån som i praktiken fyller exakt samma syfte som det iZettle nu lanserar.

"Våra tjänster är relativt lika. Det finns ju nyansskillnader såklart, men i slutändan så är det inte där slaget vinns. Vi har verkat i fem år på den europeiska marknaden som är otroligt mycket mer komplex än den amerikanska. Varje land är unikt, varje kultur är unik. Konsekvensen är att varje marknad måste byggas var för sig. Även om Square kommer in i Europa imorgon så är utmaningen att nå ut till ett nytt kundsegment stor", säger Jacob de Geer.

"Det finns enorma fördelar med att vara först. Det är också ett av skälen till att vi avvaktar med den amerikanska marknaden", fortsätter han.

I våras meddelade Square att man lånat ut totalt 100 miljoner dollar till småföretagare via Square Capital. De två bolagen konkurrerar idag inte på några gemensamma marknaden, men nyligen lanserade Square, vars kortläsare tidigare endast fungerat med den äldre magnetremse-tekniken, även en terminal för chip-kort. Än är dock tekniken inte anpassad för den europeiska marknaden.

Det finns enorma fördelar med att vara först. Det är också ett av skälen till att vi avvaktar med den amerikanska marknaden.

Square har tagit in nära fem miljarder kronor i riskkapital och planerar enligt medieuppgifter en börsnotering inom kort. Square värderades i höstas till drygt 50 miljarder kronor. Bolaget har ett nära samarbete med Apple och fick gott om utrymme vid sommarens utvecklarkonferens, där betaltjänsten Apple Pay annars stod i centrum.

Utöver Intel Capital och Zouk Capital är bland andra svenska Creandum och Northzone samt kortföretagen Mastercard och American Express delägare i iZettle.

Läs även: Nu ska iZettle bli en bank – så här funkar det

Läs även: Apple ordnade mardrömskväll för svenska startups

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera