Coursera är en plattform för vad som kallas för MOOCs – massive open online courses. Det är utbildningar som sker över webben med videoföreläsningar, provuppgifter och så vidare. Bolaget samarbetar med flera universitet och har enligt egen utsago 15 miljoner användare världen över. Majoriteten av dem finns utanför USA, med Kina, Indien och Brasilien som stora marknader.
Inklusive den nya investeringsrundan har Coursera nu tagit in drygt 1,1 miljarder svenska kronor i finansiering. Det är ytterligare ett tecken på att onlineutbildningar är ett hett område på den internationella investerarscenen. I april i år köpte Linkedin bolaget Lynda.com för 1,5 miljarder dollar. I fjol tog Pluralsight, som erbjuder kurser för utvecklare, in 135 miljoner dollar i finansiering.
I Sverige är edtech-företaget Dailybitsof, med grundaren Niklas Laninge, aktuell som en av deltagarna i årets Sting Accelerate-program. Med 30 000 användare över hela världen har bolaget börjat bygga upp en publik på marknaden för små, lättsmälta kurser inom exempelvis HR, finans och utveckling.
“Coursera är ganska traditionella på så vis att det handlar om video, de jobbar med traditionella läroinstitut, med läromedel och så vidare. Jag ser det som att vi försöker nå de 90 procent som hoppar av den sortens kurser, säger Niklas Laninge.
Tanken med Dailybitsof är att erbjuda snabba, lättsmälta kurser som levereras via mejl till användaren. Det handlar om personlig snarare än akademisk utveckling, även om Niklas Laninge hoppas att hans tjänst ska kunna locka användarna till att gå vidare med sin utbildning.
“Vi är light-produkten, förhoppningsvis det första steget mot en djupare utbildning i det långa loppet”, säger han.
Intäktsmodellen bygger på att företag betalar för att erbjuda sina utbildningar via Dailybitsof.
“Jag tror vi kommer att se fler smarta lärolösningar framöver, vilket är vad vi vill se oss själva som. Det handlar om att göra det lättare och mer aptitligt för användaren”, säger Niklas Laninge.