Annons

Jätten går under radarn – växlar upp i Sverige

Salesforces Sverigechef Dan Bjurman och bolagets grundare Marc Benioff.
Salesforces Sverigechef Dan Bjurman och bolagets grundare Marc Benioff. Foto: Press/Bloomberg/TT.
Det amerikanska mjukvarubolaget Salesforce, vars börsvärde motsvarar fem Ericsson, växer snabbt i Sverige med sina 140 medarbetare. ”Vi har tusentals kunder i Norden”, säger Dan Bjurman, Sverigechef.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En digital plattform som för samman företag och deras kunder. Så kan man i korthet beskriva amerikanska Salesforces affärsidé. 

Sedan starten 1999 i San Francisco har bolaget växt till att i dag omsätta 17 miljarder dollar om året, motsvarande 170 miljarder kronor, med en rörelsevinst på 300 miljoner dollar. 

Salesforces tjänster kan hjälpa företag med alltifrån analys, e-handel, kundsupport, fakturering till marknadsföring.

Dan Bjurman har arbetat på företaget sedan 2007. I fjol blev han befordrad till rollen som Sverigechef.

”När jag började var vi ungefär fem personer i Norden och omsatte en halv miljard dollar globalt. Mycket har hänt sedan dess, det har varit en riktigt spännande resa”, säger han.

Han menar att Salesforce är det snabbast växande bolaget någonsin när det kommer till företagsprogramvara.

”Vi var först inom vårt segment att erbjuda våra produkter genom molnet och att ta betalt genom en prenumerationsmodell. I dag arbetar alla stora aktörer på det sättet”, säger Dan Bjurman.

Planerna är högtflygande. Vid år 2025 vill Salesforce ha fördubblat så väl sin omsättning, till 34 miljarder dollar, och antalet anställda, till 80 000. 

Sverige är i allra högsta grad en tillväxtmarknad för Salesforce, intygar Dan Bjurman. I dag sysselsätter bolaget ungefär 140 personer i landet med planer på fortsatta nyrekryteringar.

”Vi har tusentals kunder i Norden. Men det är svårt att säga exakt hur många det rör sig om, bland annat eftersom vi har många utländska koncerner med anställda i Sverige som använder sig av Salesforces tjänster”, säger Dan Bjurman.

Salesforces intäkter på en global skala är ungefär till en tredjedel vardera fördelade mellan storföretag, medelstora företag och småföretag. I Sverige återfinns industrijättar som AB Volvo, Ericsson, Telia, Tetra Pak och Volvo Cars på kundlistan, men även utmanare som Izettle och Mathem.

”Storföretag som egentligen skulle ha råd att köpa in vilka applikationer som helst väljer Salesforce, men det gör även småföretag utan samma finansiella muskler. Det kan till exempel handla om en blomsterhandlare med fem anställda som vill ha koll på sina VIP-kunder.”

Andra företag som erbjuder liknande tjänster är it-jättar som Oracle, SAP, Adobe och Microsoft.

Vad är Salesforces starkaste konkurrensfördel – handlar det om prissättning?

”Hela vårt kassaflöde är beroende av förnyat förtroende från kunderna. Vår prenumerationsmodell innebär att hela Salesforces omsättning i princip förnyas varje år. Det innebär att kundframgång och affärsnytta är det absolut viktigaste försäljningsargumentet, även om pris så klart är en faktor”, säger han.

Läs mer: Amazons molnjätte växlar upp i Sverige: ”Har tiotusentals kunder” 

Nu har Salesforce lanserat ett helt nytt verktyg, kallat Work.com, som ska hjälpa företag att återgå till den vanliga verksamheten efter coronaviruset.

”Nu börjar vi kliva in i en återhämtningsfas där företag vill öppna upp sina kontor igen. Då kan det till exempel vara lämpligt att införa skiftarbete, så att 100-200 personer inte vistas i samma miljö samtidigt. Där kan vi hjälpa till med smarta verktyg”, säger Dan Bjurman.

Men han nämner även att Salesforce med sina verktyg vill hjälpa företagen att fatta rätt beslut för framtiden. Coronaviruset har som bekant förändrat spelplanen inom de flesta industrier.

”Många ställer sig nu frågan om vilka investeringar som ska prioriteras för att gå tillbaka till tillväxt. Vi ser redan en påtaglig omprioritering i portföljen hos både stora och små kunder. Ledordet är att satsa på digitala tjänster.”

Salesforces grundare är den frispråkige Marc Benioff, som seglat upp som en maktfaktor i Silicon Valley, och propagerar för en ny sorts kapitalism där det är lika viktigt att göra gott i världen som att tjäna pengar åt aktieägarna.

Men filosofin har inte fått marknaden att rygga tillbaka. Bolaget värderas i dag till 1 500 miljarder kronor på börsen, vilket kan jämföras med fyra Investor eller fem Ericsson, och ligger på plus under 2020 trots coronavirusets utbrott.

Marc Benioff har många gånger kritiserat andra teknikjättar, som Facebook och Google, för att inte ta sitt ansvar vad gäller till exempel jämställdhet och jämlikhet. En annan hjärtefråga är att utrota den utbredda hemlösheten i San Francisco, en stad där Salesforce numera är den allra största arbetsgivaren.

Han startade Salesforce med en så kallad 1-1-1-princip. Det går ut på att 1 procent av aktiekapitalet, 1 procent av de anställdas tid och 1 procent av produkterna ska skänkas till de samhällen där bolaget verkar i. Sedan dess har modellen kopierats av tusentals andra företag.

”För tjugo år sedan var den här branschen färgad av Gordon Gekko-typer och yuppies. Marc Benioff har varit en pionjär när det kommer till att driva förändring. Han vågar fatta modiga och riskfyllda beslut, det handlar inte bara om att optimera börskursen för våra aktieägare. Hans vision genomsyrar över hela företaget och det är en stor anledning till att jag trivs så bra på Salesforce”, säger Dan Bjurman.

Läs mer: Di intervjuar it-miljardären Marc Benioff som vill skapa ny kapitalism 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer