Hoppa till innehållet

Jay-Z kan sälja sin krisdrabbade Spotify-konkurrent

Twitter-vd:n Jack Dorseys betalbolag Square uppges vilja bredda sin verksamhet – genom att köpa upp Spotify-konkurrenten Tidal.

Squares grundare Jack Dorsey och Tidals huvudägare Jay-Z.
Squares grundare Jack Dorsey och Tidals huvudägare Jay-Z.

Det var 2015 som artisten Jay-Z köpte det svensk-norska bolaget Aspiro för en halv miljard kronor. Bolaget hade då lanserat musikströmningstjänsten Tidal och Jay-Z samlade en celeber skara artister som ställde sig bakom projektet.

Trots den spektakulära lanseringen har bolagets inte lyckats hävda sig i kampen med giganterna Spotify och Apple Music. Sedan dess har andra utmanare som Amazon Music och Deezer också vunnit mark på marknaden för strömmad musik. 

Satsningen har varit kostsam, sedan Jay-Z:s övertagande fram till början av 2019 har Tidal gjort en samlad förlust på knappt 1,4 miljarder kronor. Bolaget har i omgångar kritiserats för bristande transparens, Tidal uppger till exempel inte hur många användare tjänsten har.

Under 2018 anklagades Tidal för att över 320 miljoner lyssningar på plattformen varit falska, vilket gynnade större artister ekonomiskt på bekostnad av andra. Det framgick inte om det var bolaget självt som blåst upp sina siffror eller om det berodde på tredje parter, medan Tidal förnekat att det inträffat över huvud taget. 

Nu rapporterar Bloomberg News att det amerikanska finanstjänstebolaget Square, som drivs av Twitters grundare Jack Dorsey och har ett nuvarande börsvärde om 850 miljarder kronor, uppges förhandla om ett uppköp av Tidal. 

Square, som tillhandahåller mobila betalningslösningar likt svenska Izettle, överväger enligt källorna att förvärva streamingtjänsten för att diversifiera sin verksamhet.

Någon prislapp har inte rapporterats i förhandlingarna, men när den amerikanska teleoperatören Sprint köpte en tredjedel av Tidal i början av 2017 värderades hela bolaget till 5,8 miljarder kronor. 

Läs mer: Jay-Z:s Spotify-utmanare tappar mark i USA – gör fortsatt brakförlust

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera