Jay-Z kan sälja sin krisdrabbade Spotify-konkurrent
Jay-Z kan sälja sin krisdrabbade Spotify-konkurrent
Det var 2015 som artisten Jay-Z köpte det svensk-norska bolaget Aspiro för en halv miljard kronor. Bolaget hade då lanserat musikströmningstjänsten Tidal och Jay-Z samlade en celeber skara artister som ställde sig bakom projektet.
Trots den spektakulära lanseringen har bolagets inte lyckats hävda sig i kampen med giganterna Spotify och Apple Music. Sedan dess har andra utmanare som Amazon Music och Deezer också vunnit mark på marknaden för strömmad musik.
Satsningen har varit kostsam, sedan Jay-Z:s övertagande fram till början av 2019 har Tidal gjort en samlad förlust på knappt 1,4 miljarder kronor. Bolaget har i omgångar kritiserats för bristande transparens, Tidal uppger till exempel inte hur många användare tjänsten har.
Under 2018 anklagades Tidal för att över 320 miljoner lyssningar på plattformen varit falska, vilket gynnade större artister ekonomiskt på bekostnad av andra. Det framgick inte om det var bolaget självt som blåst upp sina siffror eller om det berodde på tredje parter, medan Tidal förnekat att det inträffat över huvud taget.
Nu rapporterar Bloomberg News att det amerikanska finanstjänstebolaget Square, som drivs av Twitters grundare Jack Dorsey och har ett nuvarande börsvärde om 850 miljarder kronor, uppges förhandla om ett uppköp av Tidal.
Square, som tillhandahåller mobila betalningslösningar likt svenska Izettle, överväger enligt källorna att förvärva streamingtjänsten för att diversifiera sin verksamhet.
Någon prislapp har inte rapporterats i förhandlingarna, men när den amerikanska teleoperatören Sprint köpte en tredjedel av Tidal i början av 2017 värderades hela bolaget till 5,8 miljarder kronor.
Läs mer: Jay-Z:s Spotify-utmanare tappar mark i USA – gör fortsatt brakförlust