Det var 2015 som artisten Shawn Carter, mer känd under sitt artistnamn Jay-Z, köpte det svensk-norska bolaget Aspiro för en halv miljard kronor från mediekoncernen Schibsted. Bolaget hade då lanserat musikströmningstjänsten Tidal och Jay-Z samlade en celeber skara artister som ställde sig bakom projektet.
Trots den spektakulära lanseringen har bolagets inte lyckats hävda sig i kampen med giganterna Spotify och Apple Music. Sedan dess har andra utmanare som Amazon Music och Deezer också vunnit mark på marknaden för strömmad musik.
Satsningen har varit kostsam. Under 2019 ökade bolagets förlust till 52 miljoner dollar, eller 430 miljoner kronor, visar ett färskt bokslut som Di tagit del av från myndigheter i Storbritannien.
Det innebär att den samlade förlusten nu uppgår till över 1,8 miljarder kronor sedan Jay-Z:s övertagande. I sitt bokslut uppger Tidal att de under 2019 inte behövde äska sina ägare om mer kapital för att finansiera minusresultatet, men att ”möjligheten finns vid behov”.
Omsättningen under 2019 summerades samtidigt till 167 miljoner dollar, eller knappt 1,4 miljarder kronor. Det motsvarar en tillväxt med 13 procent från året före, ”i linje med förväntningarna” enligt Tidals egen utsago.
Merparten av intäkterna kommer från prenumerationer på den amerikanska marknaden, där Tidal sedan 2017 har ett distributionssamarbete med den stora mobiloperatören Sprint – som också är delägare i företaget som för tre år sedan värderades till 5,8 miljarder kronor.
Nyligen framkom uppgifter om att ägargruppen – med Jay-Z och Sprint i spetsen – utreder en försäljning av Tidal till det amerikanska betalbolaget Square som drivs av Twitters vd Jack Dorsey. Square tillhandahåller mobila betalningslösningar men sägs vilja förvärva streamingtjänsten för att diversifiera sin verksamhet.
Läs mer: Jay-Z kan sälja sin krisdrabbade Spotify-konkurrent
Under 2018 anklagades Tidal för att över 320 miljoner lyssningar på plattformen varit falska, vilket gynnade större artister ekonomiskt på bekostnad av andra – men det har förnekats av företrädare på företaget.
Bolaget har i omgångar kritiserats för bristande transparens, Tidal uppger till exempel inte hur många användare tjänsten har – även om branschkännare bedömer att det rör sig om cirka fem miljoner betalande prenumeranter.
Spotify har i jämförelse 144 miljoner betalande kunder, men trots de stora kundvolymerna kämpar även marknadsledaren med att nå lönsamhet på sista raden. Inom industrin för musikstreaming går merparten av omsättningen nämligen tillbaka till artisterna, kreatörerna och skivbolagen.
Tidal hade vid utgången av 2019 totalt 243 anställda.