Annons

Jay-Z:s Spotify-utmanare tappar mark i USA – gör fortsatt brakförlust

Artisten Jay-Z står bakom musikströmingstjänsten Tidal.
Artisten Jay-Z står bakom musikströmingstjänsten Tidal.
Musikströmingstjänsten Tidal växer – förutom på hemmamarknaden i USA. Förlusten på sista raden skrevs till hela 460 miljoner kronor under 2018. ”Ingen ytterligare finansiering krävdes”, uppger företaget.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det var 2015 som artisten Jay-Z köpte det svensk-norska bolaget Aspiro för en halv miljard kronor. Bolaget hade då lanserat musikströmningstjänsten Tidal och Jay-Z samlade en celeber skara artister som ställde sig bakom projektet.

Trots den spektakulära lanseringen har bolagets inte lyckats hävda sig i kampen med giganterna Spotify och Apple Music. Sedan dess har andra utmanare som Amazon Music och Deezer också vunnit mark på marknaden för strömmad musik.

Under 2018 anklagades Tidal för att över 320 miljoner lyssningar på plattformen varit falska, vilket gynnade större artister ekonomiskt på bekostnad av andra. Det framgick inte om det var bolaget självt som blåst upp sina siffror eller om det berodde på tredje parter, medan Tidal förnekat att det inträffat över huvud taget. 

Läs mer: Världsartisternas Spotify-konkurrent manipulerade sina lyssningar 

Bolaget har i omgångar kritiserats för bristande transparens. Tidal uppger till exempel inte hur många användare tjänsten har, men skriver att de i dag har över 60 miljoner låtar på sin plattform och att företaget finns i 54 länder.

Nu står det klart att Tidal ändå klarade av att växa sina intäkter med 26 procent under 2018, till motsvarande 1,8 miljarder kronor. 

Det framgår moderbolaget Project Panther Bidcos årsredovisning från Storbritannien som Di Digital tagit del av. Där lämnas bokslut i regel in med drygt ett års fördröjning.

För tre år sedan sålde Jay-Z en tredjedel av Tidal till den amerikanska teleoperatören Sprint, i en affär som värderade hela bolaget till 5,8 miljarder kronor. Sprint marknadsför nu Tidal till sina kunder med rabatterande priser. 

Läs mer: Teleoperatören köper in sig i Jay-Z:s Spotify-konkurrent 

Därför är det illavarslande att omsättningen i USA, bolagets största enskilda marknad, sjönk med nästan 20 procent under perioden. 

Tidal verkar dock inte vara särskilt oroade över utvecklingen.

”Den nya planen har drivit fram en betydande användar- och intäktstillväxt under 2019”, skriver bolaget.

Däremot uppger Tidal att de växer snabbt i regioner som Väst- och Östeuropa samt i Latinamerika – till exempel genom distributionsavtal med teleoperatörer. 

Det har fört med sig att andelen av de totala intäkterna som kommer från USA minskade från 61,2 procent till 38,9 procent under 2018.

Precis som andra streamingtjänster som Spotify går Tidal inte med vinst på sista raden. Förlusten under 2018 skrevs till motsvarande 460 Mkr, i linje med året innan.

”Ingen ytterligare finansiering krävdes under 2018, men är tillgängligt hos aktieägarna om så skulle vara fallet”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Läs mer: Skuldkaos för Spotify-utmanaren – bränt en miljard

Till skillnad från Spotify har Tidal ingen gratisversion utan erbjuder två premiumversioner som kostar 9,99 dollar eller 19,99 dollar i månaden, beroende på vilken ljudkvalité lyssnaren vill ha.

Tidal har viss verksamhet i Stockholm och Oslo, men merparten av de totalt 238 anställda är baserade vid huvudkontoret i New York.

Jay-Z:s ägarbolag är baserat i skatteparadiset Caymanöarna. Av Tidals årsredovisning framgår att företaget hade en skuld på nästan 90 miljoner kronor till den amerikanska hiphop-artisten vid slutet av 2018.  

Läs mer: Tidals storägare Jay-Z återvänder till Spotify

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer