Hoppa till innehållet

Jay-Z:s Spotify-utmanare tappar mark i USA – gör fortsatt brakförlust

Musikströmingstjänsten Tidal växer – förutom på hemmamarknaden i USA. Förlusten på sista raden skrevs till hela 460 miljoner kronor under 2018. ”Ingen ytterligare finansiering krävdes”, uppger företaget.

Artisten Jay-Z står bakom musikströmingstjänsten Tidal.
Artisten Jay-Z står bakom musikströmingstjänsten Tidal.

Det var 2015 som artisten Jay-Z köpte det svensk-norska bolaget Aspiro för en halv miljard kronor. Bolaget hade då lanserat musikströmningstjänsten Tidal och Jay-Z samlade en celeber skara artister som ställde sig bakom projektet.

Trots den spektakulära lanseringen har bolagets inte lyckats hävda sig i kampen med giganterna Spotify och Apple Music. Sedan dess har andra utmanare som Amazon Music och Deezer också vunnit mark på marknaden för strömmad musik.

Under 2018 anklagades Tidal för att över 320 miljoner lyssningar på plattformen varit falska, vilket gynnade större artister ekonomiskt på bekostnad av andra. Det framgick inte om det var bolaget självt som blåst upp sina siffror eller om det berodde på tredje parter, medan Tidal förnekat att det inträffat över huvud taget. 

Läs mer: Världsartisternas Spotify-konkurrent manipulerade sina lyssningar 

Bolaget har i omgångar kritiserats för bristande transparens. Tidal uppger till exempel inte hur många användare tjänsten har, men skriver att de i dag har över 60 miljoner låtar på sin plattform och att företaget finns i 54 länder.

Nu står det klart att Tidal ändå klarade av att växa sina intäkter med 26 procent under 2018, till motsvarande 1,8 miljarder kronor. 

Det framgår moderbolaget Project Panther Bidcos årsredovisning från Storbritannien som Di Digital tagit del av. Där lämnas bokslut i regel in med drygt ett års fördröjning.

För tre år sedan sålde Jay-Z en tredjedel av Tidal till den amerikanska teleoperatören Sprint, i en affär som värderade hela bolaget till 5,8 miljarder kronor. Sprint marknadsför nu Tidal till sina kunder med rabatterande priser. 

Läs mer: Teleoperatören köper in sig i Jay-Z:s Spotify-konkurrent 

Därför är det illavarslande att omsättningen i USA, bolagets största enskilda marknad, sjönk med nästan 20 procent under perioden. 

Tidal verkar dock inte vara särskilt oroade över utvecklingen.

”Den nya planen har drivit fram en betydande användar- och intäktstillväxt under 2019”, skriver bolaget.

Däremot uppger Tidal att de växer snabbt i regioner som Väst- och Östeuropa samt i Latinamerika – till exempel genom distributionsavtal med teleoperatörer. 

Det har fört med sig att andelen av de totala intäkterna som kommer från USA minskade från 61,2 procent till 38,9 procent under 2018.

Precis som andra streamingtjänster som Spotify går Tidal inte med vinst på sista raden. Förlusten under 2018 skrevs till motsvarande 460 Mkr, i linje med året innan.

”Ingen ytterligare finansiering krävdes under 2018, men är tillgängligt hos aktieägarna om så skulle vara fallet”, skriver bolaget i årsredovisningen.

Läs mer: Skuldkaos för Spotify-utmanaren – bränt en miljard

Till skillnad från Spotify har Tidal ingen gratisversion utan erbjuder två premiumversioner som kostar 9,99 dollar eller 19,99 dollar i månaden, beroende på vilken ljudkvalité lyssnaren vill ha.

Tidal har viss verksamhet i Stockholm och Oslo, men merparten av de totalt 238 anställda är baserade vid huvudkontoret i New York.

Jay-Z:s ägarbolag är baserat i skatteparadiset Caymanöarna. Av Tidals årsredovisning framgår att företaget hade en skuld på nästan 90 miljoner kronor till den amerikanska hiphop-artisten vid slutet av 2018.  

Läs mer: Tidals storägare Jay-Z återvänder till Spotify

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera