Hoppa till innehållet

Jens Lapidus och Ryska Posten-grundare går in i snabbväxande Reve

Shoppingappen Reve tar in 8 miljoner kronor från befintliga ägare, entreprenörer och författaren Jens Lapidus. Pengarna ska användas till att utveckla tekniken och ansluta fler handlare till appen.

Författaren Jens Lapidus och Reves grundare Josep Nolla. Foto: Annika Falkuggla
Författaren Jens Lapidus och Reves grundare Josep Nolla. Foto: Annika Falkuggla

Den snabbväxande shoppingsajten Reve (NTL) tar in 8 miljoner kronor i en investeringsrunda. Förutom de befintliga ägarna Almi Invest (NTL), Optimizer Invest (NTL) och Wellstreet (NTL) deltar ett flertal välkända investerare samt författaren Jens Lapidus, i investeringsrundan.

Genom Reves app kan kunden handla från olika e-handlare direkt utan att slussas vidare till andra plattformar. I dagsläget är ett trettiotal e-handlare, däribland Nelly och Vero Moda anslutna till Reve. 

Läs även: Hemligt Malmöbolag ska “touchifiera” e-handeln

”Sedan starten 2014 har vi växt användarbasen med mer eller mindre med hundra procent på årsbasis och vi har nu över en kvarts miljon användare”, säger Reves grundare Josep Nolla till Di Digital. Karriärmässigt har han en bakgrund från Googles huvudkontor i Europa och från Kinnevik.

Pengarna från investeringen är öronmärkta till fortsatt expansion:

”Vi vill öka antalet handlare, förbättra vår teknik och förvandla oss till en fullfjädrad marknadsplats där allt går att köpa.”

De nya investerarna i Reve är Jens Lapidus, som har författat bland annat romanen Snabba Cash, Daniel Pilotti som har medgrundat Ryska Posten (NTL), Erik Lindgren som har medgrundat Apotea (NTL), Martin Randel (NTL) som har medgrundat Vitamin Well, Paul Fischbein (NTL) som är före detta koncernchef för Qliro Group och affärsängeln och e-handelsprofilen Patrik Hamilton.

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Daniel Pilotti

”Det är positivt att folk med olika bakgrund tror på företaget och potentialen, men också att de befintliga ägarna fortsätter att backa oss”, säger Josep Nolla.

Läs även: ”Butikshandeln har peakat”

Jens Lapidus kommenterar investeringen i ett pressmeddelande:

”Jag har sökt efter en möjlighet att gå in i rätt bolag och Reve tickar av alla kriterier på min lista. Jag ser det också som en möjlighet att vara med och påverka en bransch som är riktigt spännande. Modeshopping på nätet har sett relativt likadan ut de senaste åren och Reve har en stor potential att förändra sättet vi handlar på, det kan innebära ett paradigmskifte.”

Tidigare har Reve tagit in omkring 10 miljoner kronor i riskkapital enligt Dagens industris databastjänst Nordic Tech List.

Läs även: E-handeln spås passera 10 procent i år

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera