Annons
Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Jobbappen Bonsai går med vinst efter två år

Gänget på Bonsai. Övre raden: Sofia Emebring, konsultassistent, Felix Nordén, utveckling, Erik Karlkvist, utveckling, David Maars, vd och medgrundare, Sofia Sahlberg, konsultchef, Joakim Stenman, försäljning, Adam Kristoffersson, marknad. Nedre raden: Alexander Kurtsson, medgrundare, Gustav Engström, försäljning och Jonas Sharma, medgrundare.
Gänget på Bonsai. Övre raden: Sofia Emebring, konsultassistent, Felix Nordén, utveckling, Erik Karlkvist, utveckling, David Maars, vd och medgrundare, Sofia Sahlberg, konsultchef, Joakim Stenman, försäljning, Adam Kristoffersson, marknad. Nedre raden: Alexander Kurtsson, medgrundare, Gustav Engström, försäljning och Jonas Sharma, medgrundare. Foto: Pressbild
Jobbappen Bonsai har vuxit fort, nästan helt utan riskkapital. Nu visar man svarta siffror för sitt andra verksamhetsår.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För knappt två år sedan lanserade Bonsai sin jobbapp inom ramen av Chalmers Ventures företagsinkubator. Från början var tanken att bygga en plattform som förmedlade enkla jobb åt studenter vid Chalmers och en rad andra skolor. Men till skillnad från jobbappar som amerikanska Taskrabbit var kunderna inte privatpersoner, utan företag som behövde snabb avlastning.

”I början erbjöd vi en mix av flyttstädning, telefonpassning, möbelmontering och hjälp med olika evenemang. Vi anställde studenter och tog vårt arbetsgivaransvar fullt ut”, säger David Maars, vd och en av tre grundare på Bonsai.

Var ni inspirerade av Taskrabbit?

"Taskrabbit har ju varit en förelaga för många. Men alla har sina egna nischer. I Sverige är bemanningsbranschen stor, med en årsomsättning på över 30 miljarder kronor. Det har gjort att vi rört oss i den riktningen.”

Vårt mål är nu att omsätta över 20 miljoner 2018.

Med endast 1,25 miljoner kronor i riskkapital har Bonsai vuxit till 13 medarbetare. När siffrorna för 2017 blir klara spår David Maars en omsättning på drygt 4 miljoner kronor och ett positivt resultat.

”Vi gick med vinst under slutet av 2017. Vårt mål är nu att omsätta över 20 miljoner 2018. Vi ska återinvestera vårt överskott i teknikutveckling, men borde kunna redovisa ett positivt resultat”, säger vd David Maars.

Läs mer: Ikea: Taskrabbit ska göra oss mer relevanta

Under de två år som passerat sedan starten har Bonsai klättrat upp i värdekedjan och liknar nu alltmer en digital bemanningsbyrå. Småjobben finns kvar. Men allt fler företag använder numera appen för att hitta personal på deltid inom akademiska områden. 

"Vi har breddat oss och blivit en språngbräda för många studenter. Många av våra kunder behöver stärka upp sina organisationer med studenter från universitet och högskolor. Vi har ju folk från bland annat Chalmers, Handels och GU i Göteborg och kan hjälpa med sånt”, säger vd David Maars.

I de flesta fall tar Bonsai (NTL) betalt per timme för sin personal. Men nu har man även börjat låta företag ”köpa ut” studenterna om de kan erbjuda regelrätta anställningar. 

Just nu använder Bonsai sitt överskott för att utveckla en ny teknisk tjänst som David Maars tror kan lyfta bolagets omsättning under året.

”Men det är lite hemligt just nu”, säger han. 

Det kan även bli aktuellt att stänga en något större kapitalrunda under första halvan av 2018, enligt David Maars.

”Men det är varken akut eller brådskande, vilket gynnar oss i de dialoger som pågår”, säger han.

Fotnot: NTL-länken går till Nordic Tech List.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post