Hoppa till innehållet

Joen Bonnier ny partner på Niklas Zennströms Atomico

Joen Bonnier blir ny partner på Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico. Han ska bland annat hjälpa Atomico att göra saminvesteringar med bolag i den traditionella industrin.

Joen Bonnier, ny partner på Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.
Joen Bonnier, ny partner på Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Efter 15 år i mediesektorn blir Joen Bonnier den sextonde partnern på Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

”Niklas Zennström och Mathias Ljungman är bäst i branschen. De har sysslat med detta 11 år och leder en av de största riskkapitalbolagen i Europa. Jag har jobbat informellt med dem det senaste året. Nu fick jag frågan att arbeta med dem på heltid och det ser jag fram emot”, säger den 40-åriga medieveteranen och syftar på två av Atomicos tyngsta profiler.

Atomico (NTL) är en av de största investerarna i techsektorn i Europa. Tidigare i år stod det klart att de tagit in 6,5 miljarder kronor i sin senaste fond Atomico IV.

Joen Bonnier (NTL) har en bakgrund från Handelshögskolan i Stockholm och har tidigare inom mediekoncernerna Bertelsmann och Bonnier. Han har även investerat privat i Digiexam och Sana, två bolag inom digital utbildning.

Läs mer: Zennströms nya investering: Billigare och färskare mat 

Han bor i London sedan ett halvår och ska nu jobba heltid på Atomicos huvudkontor där. 

Innebär detta att du köper du in dig i bolaget? 

”Nej, jag blir partner, inte limited partner.”

På Atomico ska Joen Bonnier främst fokusera på att få igång samarbeten mellan den teknikdrivna startupsektorn och den traditionella industrin. 

”Vi ser ett värde i att våra portföljbolag har en nära dialog med den traditionella världen. Utvecklingen går otroligt snabbt just nu”, säger han.

Konkret handlar det om att hjälpa den traditionella industrin investera i och köpa teknikdrivna startupbolag. 

”I transformationen där traditionella bolag köper teknikbolag vill vi, som den ledande fonden i Europa, ha dialogen tidigt. Vi ser bland annat stora möjligheter till saminvesteringar i våra sena kapitalrundor”, säger han.

Joen Bonnier jobbar redan med flera konkreta projekt. Men än så länge är de hemliga.

”Vi för en dialog med storbolag i Europa hela tiden”, säger han.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera