Hoppa till innehållet

Adlibris vd tar klubban i Matsmart

Nätbutiken Matsmart har utsett Adlibris vd Johan Kleberg till ny styrelseordförande. Johan Kleberg är vd för Adlibris och har tidigare varit toppchef inom TV4-gruppen. 

Johan Kleberg, vd på Adlibris och ny styrelseordförande i Matsmart.
Johan Kleberg, vd på Adlibris och ny styrelseordförande i Matsmart.Foto: Pressbild

Johan Kleberg ersätter David Frykman, som även är investeringschef på Norrsken, och uppger sig hoppas kunna bidra med sina e-handelserfarenheter från en större aktör. Det framgår av ett pressmeddelande.

”Jag har också idéer om e-handel generellt och inte minst den oerhört spännande utvecklingen när det gäller mat på nätet”, säger Johan Kleberg.

Läs mer: En av fyra lämnar krisdrabbade Linas Matkasse 

Johan Kleberg har tidigare även varit vd för TV4 Sport och CMore samt innehållsdirektör på TV4. Han tog vd-uppdraget i Adlibris för fyra år sedan.

Matsmart lanserades 2014 och har som affärsidé att sälja mat på nätet som annars skulle ha slängts. Maten säljs till ett billigare pris än i kedjornas butiker. Bolaget finns förutom i Sverige också i grannländerna Norge och Finland.

Läs mer: Nätbutiken Matsmart ökar intäkterna med 130 procent 

Rabatterna uppgår i regel till mellan 20 och 90 procent av ursprungspriset. Orsakerna varierar, men ofta handlar det om förpackningsbyten, säsongsvaror samt korta eller passerade bäst-före-datum.

Under 2017 tog försäljningen rejäl fart för Matsmart. Intäkterna landade på 159,3 miljoner kronor, en ökning med nästan 130 procent från 69,3 Mkr året innan. Bolaget sålde i fjol 2022 ton mat som annars skulle gått till spillo. 

Sedan starten har Matsmart tagit in runt 175 Mkr i riskkapital från en namnkunnig investerarkrets. På ägarlistan finns bland andra Northzone, Norrsken Foundation, Axel Johnson-sfärens startupgren D-Ax, samt Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

Överraskande nog hoppade även möbeljätten Ikea på tåget i början av 2018 och klev in som delägare. Mer om Matsmarts delägare på Nordic Tech List

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera