Hoppa till innehållet

Jollyroom siktar på miljardomsättning 2017

Barnbutiken Jollyroom fortsätter att växa. 2015 var omsättningen uppe på 392 miljoner kronor men bolagets vd och huvudägare, Ole Sauar, nöjer sig inte där. ”Vi siktar på att omsätta en miljard kronor 2017”, säger han.

Jollyrooms vd Ole Sauar jublar över resultatet för 2014.
Jollyrooms vd Ole Sauar jublar över resultatet för 2014.Foto: Jollyroom

Han är medveten om att målet är högt ställt. ”Även om det är ett ambitiöst mål ligger vi bra till”, säger Ola Sauar.

Göteborgsbaserade Jollyroom, som säljer leksaker och barnprodukter till barn, har vuxit snabbt. 2014 omsatte företaget 205 miljoner kronor. 2015 ökade omsättningen till nästan 392 Mkr.

2015 var även det första året som Jollyroom visade ett plusresultat, då resultatet före skatt landade på 8 Mkr.

”Vi gjorde flera tunga investeringar i uppbyggnadsfasen och förstod att vi skulle gå minus de första åren. Men nu har det vänt och målsättningen är att vi ska fortsätta gå med vinst”, säger Ole Sauar.

Läs mer: Axfood ratar uppköp – laddar för e-handelsoffensiv

Jollyroom grundades 2011 och förutom Ole Sauar fanns även det norska e-handelsbolaget Fjellsport Group med som grundare.

Fjellsport Group drivs av personer som har varit aktiva i teknikåterförsäljaren Komplett och även Ole Sauar har en lång bakgrund inom just Komplett.

Ole Sauar var dessutom delaktig i den internetbaserade teknikåterförsäljaren Viking Computer i mitten av 1990-talet, och erfarenheterna från e-handel är något som han har tagit med sig till Jollyroom.

”Grunderna är desamma i form av inköp, logistik, affärssystem och lagerhållning. Skillnaderna finns främst i att barn- och babyprodukter på nätet är en bransch som växer, och att vi lever i en helt ny tid där mycket av marknadsföringen sker på nätet.”

Läs mer: E-handelskramande Verdane spår dramatisk butiksdöd

I dag ägs Jollyroom till 60 procent av Ole Sauars eget bolag. Fjellsport Group kontrollerar fortfarande en liten andel av bolaget, men sedan 2013 finns även mediejätten Egmont med i ägarförteckningen. Egmont äger 36 procent av aktierna i Jollyroom.

”Egmont har en stark koppling till vår unga målgrupp och att vara en del av en så pass stor koncern gör att vi kan dra nytta av mycket expertkunskap”, säger Ole Sauar.

Läs mer: Modekung planerade e-handel via skatteparadis

Men 2015 var inte bara året då Jollyroom växte ekonomiskt. Företaget blev även större rent fysiskt. Det 11 300 kvadratmeter stora lagret på Hisingen utvidgades och är i dag 21 000 kvadratmeter stort. Det finns dessutom planer på att bygga ut det ännu mer.

Men att ha ett så stort lager medför även problematik. Flera av Jollyrooms produkter är säsongsberoende, exempelvis snowracers och utomhusleksaker.

”Man kan aldrig kontrollera väder och vind men om man samlar på sig tillräckligt data över hur kunderna agerar blir chansningarna betydligt mindre chansartade. Och när det kommer till leksaker peakar försäljningen alltid under jultiden.”

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera