Han är medveten om att målet är högt ställt. ”Även om det är ett ambitiöst mål ligger vi bra till”, säger Ola Sauar.
Göteborgsbaserade Jollyroom, som säljer leksaker och barnprodukter till barn, har vuxit snabbt. 2014 omsatte företaget 205 miljoner kronor. 2015 ökade omsättningen till nästan 392 Mkr.
2015 var även det första året som Jollyroom visade ett plusresultat, då resultatet före skatt landade på 8 Mkr.
”Vi gjorde flera tunga investeringar i uppbyggnadsfasen och förstod att vi skulle gå minus de första åren. Men nu har det vänt och målsättningen är att vi ska fortsätta gå med vinst”, säger Ole Sauar.
Läs mer: Axfood ratar uppköp – laddar för e-handelsoffensiv
Jollyroom grundades 2011 och förutom Ole Sauar fanns även det norska e-handelsbolaget Fjellsport Group med som grundare.
Fjellsport Group drivs av personer som har varit aktiva i teknikåterförsäljaren Komplett och även Ole Sauar har en lång bakgrund inom just Komplett.
Ole Sauar var dessutom delaktig i den internetbaserade teknikåterförsäljaren Viking Computer i mitten av 1990-talet, och erfarenheterna från e-handel är något som han har tagit med sig till Jollyroom.
”Grunderna är desamma i form av inköp, logistik, affärssystem och lagerhållning. Skillnaderna finns främst i att barn- och babyprodukter på nätet är en bransch som växer, och att vi lever i en helt ny tid där mycket av marknadsföringen sker på nätet.”
Läs mer: E-handelskramande Verdane spår dramatisk butiksdöd
I dag ägs Jollyroom till 60 procent av Ole Sauars eget bolag. Fjellsport Group kontrollerar fortfarande en liten andel av bolaget, men sedan 2013 finns även mediejätten Egmont med i ägarförteckningen. Egmont äger 36 procent av aktierna i Jollyroom.
”Egmont har en stark koppling till vår unga målgrupp och att vara en del av en så pass stor koncern gör att vi kan dra nytta av mycket expertkunskap”, säger Ole Sauar.
Läs mer: Modekung planerade e-handel via skatteparadis
Men 2015 var inte bara året då Jollyroom växte ekonomiskt. Företaget blev även större rent fysiskt. Det 11 300 kvadratmeter stora lagret på Hisingen utvidgades och är i dag 21 000 kvadratmeter stort. Det finns dessutom planer på att bygga ut det ännu mer.
Men att ha ett så stort lager medför även problematik. Flera av Jollyrooms produkter är säsongsberoende, exempelvis snowracers och utomhusleksaker.
”Man kan aldrig kontrollera väder och vind men om man samlar på sig tillräckligt data över hur kunderna agerar blir chansningarna betydligt mindre chansartade. Och när det kommer till leksaker peakar försäljningen alltid under jultiden.”