Hoppa till innehållet

Jollyrooms vd om KO-stämningen: ”Vi har gett kunderna lägre priser”

Efter Konsumentombudsmannens besked om att myndigheten stämmer e-handlaren Jollyroom för "bluffreor", svarar nu bolagets vd och grundare Ole Sauar på kritiken.

Jollyrooms vd och grundare Ole Sauar.
Jollyrooms vd och grundare Ole Sauar.

Under torsdagen meddelade Konsumentombudsmannen (KO) att man stämmer baby- och barn-e-handlaren Jollyroom (NTL). 

Bakgrunden är att myndigheten anser att Jollyroom marknadsför sig på ett bedrägligt sätt i och med att bolaget lockar med ständiga reor och utförsäljningar.

Läs mer: Bebisbutiken Jollyroom stäms för bluffreor 

Jollyrooms vd och grundare Ole Sauar säger till Di Digital att bolaget följer de lagar och regler som finns i de länder som Jollyroom finns i, men vidhåller att kampanjerna ändock inneburit ett lägre pris till kunderna.

”Generellt menar vi att våra kampanjer i huvudregel har gett våra kunder ett lägre pris än produkterna legat på tidigare”, säger han.

Enligt KO har man varit i kontakt med Jollyroom under flera tillfällen där Jollyroom lovat att bättra sig och ändra sin marknadsföring, men det har alltså inte skett enligt myndigheten som nu går till Patent- och marknadsdomstolen med krav på att Jollyroom ska förbjudas att använda de påhittade reorna och utförsäljningarna som lockbete. 

Skulle Jollyroom överträda förbudet väntar vite, om KO får som man vill. 

Jollyrooms Ole Sauar bekräftar att man haft en dialog med KO sedan tidigare, men hävdar själv att kommunikationen inte fungerat på ett optimalt sätt.

”Det har varit många olika personer inblandade. Men vi får konstatera att vissa delar av KO:s kritik känner vi igen oss i, i andra delar känner vi inte igen oss”, säger han.

Vilken del av kritiken känner ni inte igen er i?

”Det viktigaste för oss är att säkerställa att det inte finns några undantag i vår hantering som strider mot regelverket. Sedan får vi ta det här i lugn och ro under nästa vecka och kontakta Konsumentverket för att föra fram vår uppfattning om vad som skett.”

Men hur ser du på att KO menar att ni inte haft rea, i ordets rätta bemärkelse, när ni marknadsfört att ni haft det?

”Vi har ju historiken på priserna och vad som skett i våra system. Så det är inget större hokus-pokus att plocka fram vad som egentligen skett. Vår uppfattning, generellt, är att när vi genomför kampanjer så har vi fokuserat på att ha ett lägre pris.” 

Under 2017 omsatte Jollyroom 1 miljard kronor och hade ett rörelseresultat på 25 miljoner kronor. I år räknar e-handlaren med en tillväxt på hela 50 procent.

Med sina 62,5 procent i ägarandelar beräknas Ole Sauars förmögenhet till nära miljardstrecket, resterande aktier i bolaget ägs av danska mediekoncernen Egmont.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera