Hoppa till innehållet

Julklappar i fara när näthandeln skjuter i höjden

E-handeln rusar i Sverige och till jul riskerar utlämningsställen att bli överfulla. ”Det måste finnas fler utlämningsställen”, säger en butikschef. Nu varnar myndigheter för att det befintliga systemet är ohållbart. 

Den kraftigt växande e-handeln är en logistisk utmaning.
Den kraftigt växande e-handeln är en logistisk utmaning.Foto: Eeg, Jon

”Det måste ske en utveckling. Det kommer inte att fungera att vi bara går till ombud och hämtar ut paket, distributionsformerna måste utvecklas”, säger Olof Bjurö, avdelningschef för postavdelningen på Post- och telestyrelsen (PTS).

Prognosen är att den totala e-handeln i Sverige ökar med 17 procent i år. Under det tredje kvartalet noterades den allra största ökningen för leksaker, upp 25 procent.

Och från leksaksbranschen ser man nu med oro på att paket riskerar att inte komma fram till jul.

”Vi ser dagligen rapporter om försenade leveranser och att det blir fullt på utlämningsställena så att de inte kan ta emot leveranserna”, säger Alexandra Synnermark, ordförande i Lek- och babybranschen.

Läs mer: Köpfest på nätet – då blir 2017 ett ödesår för butikerna 

TT: Är logistikproblemen ett hot mot e-handeln?

”Det är i alla fall ett problem vid jul. Kunden tror att det är butiken där man handlat som är ansvarig för paketet ända tills kunden kan hålla det i handen. Vi vet av erfarenhet att paket inte har kommit iväg med bilar och sedan har de blivit liggandes hos olika utlämningsställen där de inte hunnit bli skannade”, säger Synnermark.

PTS säger att det är tydligt att samhällstrenden med ökad e-handel gör att postoperatörer och distributionsföretag för närvarande har "stora utmaningar" eftersom utvecklingen går så snabbt. Och problemen handlar just nu mycket om att hitta ombud och utlämningsställen av paket, och att paket blir liggande där.

Susanne Åhlén, butikschef för Coop i Sockenplan i Stockholm, har sin analys klar.

”Det måste finnas fler utlämningsställen. För det finns ett maxtak för hur många paket man kan ha i en butik.”

Läs mer: Svensk Handels vd: ”Vissa köpcentrum kan mycket väl rivas” 

Men i städerna är affärsinnehavarna inte alltid intresserade av att vara ombud.

”De har att välja på om de ska upplåta ytan till att sälja sina varor eller vara ombud. De räknar varje kvadratmeter där man tjänar mest. Det finns butiker som sagt att de inte vill vara ombud längre och då har Postnord fått gå tillbaka till egna företagscenter”, säger Bjurö.

”Vi tittar också på andra lösningar som till exempel mobila utlämningsställen. Vi ville också försöka använda bemannade containrar på centralt planerade ställen när det blir extra många paket, till exempel före jul. Det begärde vi i år att få göra på flera ställen i Stockholm men fick nej av Stockholms Stad. De tillåter inte att det bedrivs kommersiell verksamhet i containrar, däremot går det bra med event, så hade vi bjudit på glögg och delat ut ballonger så hade det kanske gått bra. Jag tror att de måste tänka om på den punkten”, säger Thomas Backteman, kommunikationsdirektör på Postnord.

Andra trender är att kunderna i större utsträckning vill ha paketleveranserna hem till bostaden eller till receptionen vid sitt arbete.

Samtidigt kommer andra aktörer in på marknaden. Sedan hösten 2015 har Volvo ett koncept kallat Volvo In-car Delivery. Det innebär att varudistributören får en kod till bakluckan på kundens bil så att varorna kan levereras dit när den står vid exempelvis hemmet eller arbetsplatsen. Tjänsten finns än så länge i Stockholm, Göteborg och västra Skåne. Sedan starten för två år sedan har Volvo drygt 15 000 aktiva kunder i Sverige.

”Vi ser en konstant ökning av både antalet leveranser och kunder”, säger Katarina Adamson, kommunikationsdirektör på Volvo Cars. 

TT/Di Digital. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera