Coronapandemin har fått oss att klicka hem varor i betydligt högre utsträckning än tidigare. Det bekräftar Postnords E-barometern som visar på en e-handelstillväxt på 39 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol.
Nu stundar två av handelns högtider; Black Friday och julen, där svenskarna väntas e-handla för drygt 10,6 miljarder kronor, en ökning med 26 procent från ifjol.
Samtidigt ökar smittspridningen och färre konsumenter uppges vilja shoppa i fysiska butiker. Så många som 46 procent av de tillfrågade uppger i rapporten, som genomförs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, att de helt kommer undvika fysiska butiker.
Totalt sett innebär det färre julklappar under julgranen, bedömer Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder och e-handelsrådgivaren Arne Andersson, som menar att det både handlar om att fler undviker butiker men också om att fler än tidigare har mindre pengar att röra sig med. Mindre sällskap på julafton kan också vara en bidragande faktor. I rapporten ställer de sig något frågande till varför handeln inte ansträngt sig mer gällande leverans av julpaket via nätet.
”Än så länge är vi lite förvånade över att inte fler e-handelsföretag har lanserat bättre möjligheter för släktingar att kunna skicka presenter till varandra direkt från butiken online, när de nu inte kommer kunna ses i samma utsträckning. Presentinslagningsfrågan borde inte behöva vara krångligare än att själva ytteremballaget har en lite juligare design”, skriver de.
Den ökade e-handelskonsumtionen kommer sätta Postnord och andra leverantörer på prov när det gäller pakethanteringen. Postnords vd Annemarie Gardshol skriver i rapporten att företaget kommer göra ”allt i vår makt” för att slutkonsumenterna ska kunna ta emot sina e-handlade julklappar på det sätt som passar var och en bäst.
”För även om den här julen kommer bli annorlunda och vi nog får räkna med att vara lite färre personer på julafton, så ska man kunna räkna med att vi levererar presenterna i tid”, skriver hon.