Hoppa till innehållet

Julrekord väntas för e-handeln enligt handelsbarometer

Nära hälften av tillfrågade svenskar uppger att de inte kommer handla några julklappar i fysiska butiker i år, vilket innebär färre klappar under julgranen. Det visar Postnords rapport E-barometern. Däremot väntas e-handeln öka med nära 30 procent.

”Vi är lite förvånade över att inte fler e-handelsföretag har lanserat bättre möjligheter för släktingar att kunna skicka presenter till varandra direkt från butiken online”, skriver Postnords analytiker i rapporten.

Coronapandemin har fått oss att klicka hem varor i betydligt högre utsträckning än tidigare. Det bekräftar Postnords E-barometern som visar på en e-handelstillväxt på 39 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol.

Nu stundar två av handelns högtider; Black Friday och julen, där svenskarna väntas e-handla för drygt 10,6 miljarder kronor, en ökning med 26 procent från ifjol.

Samtidigt ökar smittspridningen och färre konsumenter uppges vilja shoppa i fysiska butiker.  Så många som 46 procent av de tillfrågade uppger i rapporten, som genomförs tillsammans med Svensk Digital Handel och HUI Research, att de helt kommer undvika fysiska butiker.

Totalt sett innebär det färre julklappar under julgranen, bedömer Postnords detaljhandelsanalytiker Carl-Fredrik Teder och e-handelsrådgivaren Arne Andersson, som menar att det både handlar om att fler undviker butiker men också om att fler än tidigare har mindre pengar att röra sig med. Mindre sällskap på julafton kan också vara en bidragande faktor. I rapporten ställer de sig något frågande till varför handeln inte ansträngt sig mer gällande leverans av julpaket via nätet.

”Än så länge är vi lite förvånade över att inte fler e-handelsföretag har lanserat bättre möjligheter för släktingar att kunna skicka presenter till varandra direkt från butiken online, när de nu inte kommer kunna ses i samma utsträckning. Presentinslagningsfrågan borde inte behöva vara krångligare än att själva ytteremballaget har en lite juligare design”, skriver de.

Den ökade e-handelskonsumtionen kommer sätta Postnord och andra leverantörer på prov när det gäller pakethanteringen. Postnords vd Annemarie Gardshol skriver i rapporten att företaget kommer göra ”allt i vår makt” för att slutkonsumenterna ska kunna ta emot sina e-handlade julklappar på det sätt som passar var och en bäst.

”För även om den här julen kommer bli annorlunda och vi nog får räkna med att vara lite färre personer på julafton, så ska man kunna räkna med att vi levererar presenterna i tid”, skriver hon.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera