Hoppa till innehållet

“Kalla det för ett Uber för teknikstrul”

Problem med telefonen? Har datorn hemma klappat ihop? Med 2,5 miljoner kronor i nytt riskkapital vill svenska Tech Troopers göra tekniksupport bättre – och billigare – än någon annan.

Affärsidén känns igen: Mot betalning lovar svenska Tech Troopers att lösa dina teknikproblem åt dig, oavsett om det handlar om ett ljudsystem som inte fungerar, en dator som beter sig märkligt eller en mobiltelefon som inte kopplar upp mot nätet.

Det nya är hur affärsmodellen ser ut: Istället för en dyrbar extraservice via personal i hemelektronikbutiken så fungerar Tech Troopers som en plattform. Personalen är extrajobbande studenter och andra, som registrerar sig i bolagets system med sina kompetenser och får betalt för varje utfört jobb.

Liknande modeller används av alla de företag som vill försöka dra nytta av de skalfördelar den såkallade delningsekonomin för med sig. Svenska startups som Urb-it, Universal Avenue och Vint, samt givetvis taxiappen Uber och uthyrningstjänsten Airbnb, är alla exempel på samma affärslogik. 

“Jag vill egentligen inte säga det, men visst, man kan kalla det för ett Uber för teknikstrul”, säger grundaren Jerker Vannerus och skrattar.

Modellen blir, enligt Jerker Vannerus, betydligt mer kostnadseffektiv än de tidigare lösningar för tekniksupport som funnits på marknaden. Många av de stora hemelektronikkedjorna har gjort satsningar på området, inte minst nu avsomnade Onoff som lanserade konceptet “Help” strax innan konkursen år 2011.

“Vår kostnadskostym är en helt annan. Dessutom är vår tillgänglighet extremt mycket större. Sådana här problem vill du ha hjälp med här och nu, inte vänta på öppettider i en butik någonstans”, säger han.

För ett ärende som går att lösa över telefon debiterar Tech Troopers kunden 149 kronor. Ett hembesök kostar 799 kronor. Den som vill teckna ett abonnemang kan betala 99 kronor i månaden och då få svar på obegränsat antal frågor.

Sådana här problem vill du ha hjälp med här och nu, inte vänta på öppettider i en butik någonstans.

På plats finns även ett samarbete med e-handlaren komplett.se, som skickar vissa supportfrågor vidare till Tech Troopers personal.

Tech Troopers grundades under hösten 2014 och öppnade för allmänheten strax efter årsskiftet. Ett tjugotal tekniker finns idag inkopplade i systemet. Tillsammans har de löst problem åt ungefär 700 kunder sedan starten.

“I dag täcker vi Stockholm, Göteborg och stora delar av Skåne för hembesök. Distansuppdrag tar vi över hela landet”, säger Jerker Vannerus.

Med 2,5 miljoner kronor i riskkapital från en grupp privata investerare hoppas han nu kunna skala upp verksamheten ordentligt.

“Nu kan vi få lite snabbare tempo i det vi gör. Målet när det blommat ut är att vi alltid ska kunna göra hembesök hos kunden, oavsett var i landet den befinner sig. Till nästa vår tror jag att vi kan vara redo för en ny runda, då hoppas jag på klart större pengar”, säger Jerker Vannerus.

Vad som kan konstateras är att konceptet ligger i tiden. I USA avslutade bolaget Hellotech, vars affärsidé är i det närmaste identisk med den hos Tech Troopers, en finansieringsrunda om drygt 80 miljoner kronor så sent som förra veckan. Bland investerarna i det amerikanska bolaget märks den namnkunniga riskkapitalfonden Accel Partners.

Hellotech grundades i januari 2015, ungefär samtidigt som Tech Troopers avslutade sin stängda betaperiod.

“Det visar ju att modellen värderas högt i USA, vilket är jättekul. Det känns som ett kvitto på att vi är rätt ute”, säger Jerker Vannerus.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera