Affärsidén känns igen: Mot betalning lovar svenska Tech Troopers att lösa dina teknikproblem åt dig, oavsett om det handlar om ett ljudsystem som inte fungerar, en dator som beter sig märkligt eller en mobiltelefon som inte kopplar upp mot nätet.
Det nya är hur affärsmodellen ser ut: Istället för en dyrbar extraservice via personal i hemelektronikbutiken så fungerar Tech Troopers som en plattform. Personalen är extrajobbande studenter och andra, som registrerar sig i bolagets system med sina kompetenser och får betalt för varje utfört jobb.
Liknande modeller används av alla de företag som vill försöka dra nytta av de skalfördelar den såkallade delningsekonomin för med sig. Svenska startups som Urb-it, Universal Avenue och Vint, samt givetvis taxiappen Uber och uthyrningstjänsten Airbnb, är alla exempel på samma affärslogik.
“Jag vill egentligen inte säga det, men visst, man kan kalla det för ett Uber för teknikstrul”, säger grundaren Jerker Vannerus och skrattar.
Modellen blir, enligt Jerker Vannerus, betydligt mer kostnadseffektiv än de tidigare lösningar för tekniksupport som funnits på marknaden. Många av de stora hemelektronikkedjorna har gjort satsningar på området, inte minst nu avsomnade Onoff som lanserade konceptet “Help” strax innan konkursen år 2011.
“Vår kostnadskostym är en helt annan. Dessutom är vår tillgänglighet extremt mycket större. Sådana här problem vill du ha hjälp med här och nu, inte vänta på öppettider i en butik någonstans”, säger han.
För ett ärende som går att lösa över telefon debiterar Tech Troopers kunden 149 kronor. Ett hembesök kostar 799 kronor. Den som vill teckna ett abonnemang kan betala 99 kronor i månaden och då få svar på obegränsat antal frågor.
Sådana här problem vill du ha hjälp med här och nu, inte vänta på öppettider i en butik någonstans.
På plats finns även ett samarbete med e-handlaren komplett.se, som skickar vissa supportfrågor vidare till Tech Troopers personal.
Tech Troopers grundades under hösten 2014 och öppnade för allmänheten strax efter årsskiftet. Ett tjugotal tekniker finns idag inkopplade i systemet. Tillsammans har de löst problem åt ungefär 700 kunder sedan starten.
“I dag täcker vi Stockholm, Göteborg och stora delar av Skåne för hembesök. Distansuppdrag tar vi över hela landet”, säger Jerker Vannerus.
Med 2,5 miljoner kronor i riskkapital från en grupp privata investerare hoppas han nu kunna skala upp verksamheten ordentligt.
“Nu kan vi få lite snabbare tempo i det vi gör. Målet när det blommat ut är att vi alltid ska kunna göra hembesök hos kunden, oavsett var i landet den befinner sig. Till nästa vår tror jag att vi kan vara redo för en ny runda, då hoppas jag på klart större pengar”, säger Jerker Vannerus.
Vad som kan konstateras är att konceptet ligger i tiden. I USA avslutade bolaget Hellotech, vars affärsidé är i det närmaste identisk med den hos Tech Troopers, en finansieringsrunda om drygt 80 miljoner kronor så sent som förra veckan. Bland investerarna i det amerikanska bolaget märks den namnkunniga riskkapitalfonden Accel Partners.
Hellotech grundades i januari 2015, ungefär samtidigt som Tech Troopers avslutade sin stängda betaperiod.
“Det visar ju att modellen värderas högt i USA, vilket är jättekul. Det känns som ett kvitto på att vi är rätt ute”, säger Jerker Vannerus.