Tonläget i maktstriden kring högtalar- och lurbolaget Zound Industries skruvas upp allt mer. Nu uppges bolagets medgrundare Konrad Bergström ha fört ut hemlig information från bolaget och gett den till personer i finansvärlden. Detta i syfte att kraftsamla inför ett fientligt bud på bolaget. Agerandet beskrivs som olovligt och kan få rättsliga konsekvenser, enligt en källa till Di Digital.
Källan står på ledningen och vd Pernilla Ekmans sida i den pågående konflikten. De backas upp av Zounds ordförande Tommy Jacobson, som via bolag äger drygt 16 procent av Zound. Jacobson uppges dock indirekt kontrollera cirka 35-40 procent av bolaget via allianser.
Två andra storägare i Zound är Telia, med cirka 12 procent av bolaget, och riskkapitalbolaget Time for Growth, med cirka 10 procent.
På den andra sidan i konflikten står Zounds färgstarka medgrundare Konrad Bergström som äger cirka 7 procent av bolaget. Han har nyligen ansökt om att lämna styrelsen och ledningen uppges nu vilja få honom att säga upp sig på helt och hållet.
Konflikten kretsar kring frågan om hur bolaget ska ledas. Konrad Bergströms läger företräder en mer offensiv expansion, med fokus på snabb tillväxt och teknik i framkant. Vd Pernilla Ekman vill däremot fokusera på förbättrad lönsamhet. Hon beskriver Zound som ledande inom design och en "snabb följare" när det gäller teknik.
Det hela har kulminerat i att Konrad Bergström, enligt flera uppgiftslämnare, kraftsamlar för ett bud på hela bolaget. Han ska, under en längre tid, ha byggt upp ett hemligt, externt team i syfte att samla investerare. Ett bud kräver mycket kapital. Zound värderas till minst mellan 1,5 och 2 miljarder kronor, enligt uppgifter till Di Digital.
En person som enligt flera källor anslutit sig till Bergströms team är Marc Wallenberg, 32-årig son till Wallenbergssfärens ena nestor Marcus Wallenberg, som bland annat är ordförande i SEB.
Läs mer: Marc Wallenberg ger sig in i maktstriden om Zound
Även andra personer ingår i Konrad Bergströms team. Flera av dessa har enligt uppgift anställning på storbanken Nordea.
Internt har Konrad Bergströms makt varit kopplad till det lilla "framtidslabb" med fyra medarbetare som han ansvarat för. Detta labb är nu under snabb avveckling och två medarbetare sades upp i onsdags, enligt uppgift till Di Digital. Detta samtidigt som Konrad Bergström uppges ha varit på semester i Costa Rica.
Läs mer: Grundaren förbereder bud på hörlursjätten Zound efter ägarstrid
Till saken hör att brittiska Marshall, vars digitala högtalare produceras av Zound, uppges ha insyn i maktbråket. Ovissheten står i vägen för Zounds nya avtal med Marshall, som i sin tur förhindrar Zounds planerade börsnotering.
Enligt uppgift till Di Digital ska en högt uppsatt medarbetare på Zound fått nys om Konrad Bergströms budplaner redan i januari i år. Sedan dess har Zounds ledning anlitat externa jurister för att ta reda på om Konrad Bergström fört ut hemlig information från bolaget.
En källa med god insyn, som står på ledningens sida i frågan, uppger för Di Digital att bolaget hittat många exempel där hemlig företagsinformation förts ut ur bolaget. Det ska bland annat röra sig om material från styrelsemöten, resultatutfall och strategirapporter som gjorts tillsammans med externa konsulter.
Bevismaterialet sparas nu, enligt uppgift, i syfte att användas i en förhandlig med Konrad Bergströms juridiska ombud. Målet ska vara att hitta en fredlig lösning som slutar med att Konrad Bergström lämnar bolaget på frivillig basis. Blir det öppen strid kan ärendet få rättsliga konsekvenser, heter det.
”Oj, det var verkligen grova anklagelser som jag inte alls känner igen mig i”, säger Konrad Bergström via sms när Di Digital informerar honom om uppgifterna.
”Jag kan inte se hur jag ska försvara mig mot denna typ av rykten och anonyma källor. Jag får hänvisa dig till Zounds ledning”, fortsätter han.
Varken Zounds ordförande Tommy Jacobson eller vd Pernilla Ekman vill kommentera Di Digitals uppgifter.
Di Digital har inte kunnat bedöma den juridiska kraften i bevismaterialet.
Zound grundades 2008 och är främst är känt för sin högtalare och lurar av märkena Urbanears och Marshall. Di Digital kunde nyligen rapportera att omsättningen steg med 35 procent till hela 1,4 miljarder kronor i fjol. Vinsten fyrfaldigades till hela 61 miljoner kronor i fjol, vilket är nytt rekord.