Annons

Källor till Di: Då går Airbnb till börsen

Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky vill att bolaget ska förbättra samhället och vara för evigt. Frågan är hur de storslagna planerna ska rimma med kvartalshetsen på den publika marknaden.
Airbnbs medgrundare och vd Brian Chesky vill att bolaget ska förbättra samhället och vara för evigt. Frågan är hur de storslagna planerna ska rimma med kvartalshetsen på den publika marknaden. Foto: Eric Risberg
Airbnb är näst i raden av amerikanska techbolag som förväntas gå till börsen. Men det blir troligen inte i år, skriver Di Digitals Silicon Valley-korrespondent Miriam Olsson Jeffery.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

(Di Digital/San Francisco) Brian Chesky och Joe Grebbia startade Airbnb i sitt vardagsrum, som de hyrde ut för att få ihop pengar till hyran. I dag elva år senare sover i snitt två miljoner människor varje dygn i en säng som är bokad genom deras marknadsplats. 

Ryktena kring att Airbnb ska gå till börsen har gått varma ett tag och bolaget har stått på listan över årets möjliga noteringar. I mars gick den tredje medgrundaren Nathan Blecharczyk ut och sa till Business Insider att bolaget är redo att noteras i år, men att det inte betyder att det kommer att ske under 2019.

Två personer som är nära bolaget säger till Di Digital att det troligen blir en börsentré under första halvan av 2020. Alternativt under fjärde kvartalet i år, säger en av dem.

En anledning till tidpunkten kan vara att tjänstens bokningar ökar från januari till augusti, för att sedan minska under senhösten. Ett mönster som bolaget har följt under åren.

Läs också: Börsaktuella Airbnb har nått över en halv miljard gäster 

En av källorna till Di Digital säger att det handlar om en värdering på 60 miljarder dollar eller mer.

Det skulle kunna leda till problem på aktiemarknaden, som snarare tittar på kvartal istället för årsjämförelser. Därför skulle det i så fall vara en fördel för bolaget att gå till börsen någonstans i mitten av den perioden.

Nästa år har också marknaden hunnit vänja sig mer vid de andra två tidiga pionjärerna inom delningsekonomin, eller gig-ekonomin som den ofta kallas i dag, som gick till börsen i år. Taxitjänsterna Lyft och Uber noterades med ett par månaders mellanrum, hittills med varierande framgång.

Lyft har gått ned med nära 30 procent sedan noteringen i mars, medan Uber har gått upp med 5 procent sedan i maj. Ubers värdering är nu uppe i nästan 75 miljarder dollar. 

Värderingar som det hittills har pratats om för Airbnb ligger mellan 35 och 38 miljarder dollar, motsvarande nära 360 miljarder kronor i det övre spannet. Bolaget satte priset 120 dollar per aktie, en värdering på 35 miljarder dollar, när man köpte hotellbokartjänsten Hotel Tonight, i mars i år.

En av källorna till Di Digital säger dock att det vid en notering handlar om en betydligt högre värdering än så. 60 miljarder dollar eller mer, motsvarande nära 570 miljarder kronor.

Airbnb brukar ofta numera jämföras med etablerade hotelljättar, och bland rivalerna där är till exempel Hilton värderat till knappt 30 miljarder dollar och Booking Holdings till över 80 miljarder dollar.

Läs mer: Airbnb är på väg att ta över hotellmarknaden i Norge

Förra året omsatte Airbnb enligt uppgifter någonstans runt 3 miljarder dollar, även om det inte finns någon officiell siffra, vilket motsvarar drygt 28 miljarder kronor. Bolaget ska också, till skillnad från de flesta andra techbolagen som har gått till börsen nyligen, ha gått med vinst på ebitda-nivå – alltså före räntor, skatter, nedskrivningar, och amorteringar – för andra året i rad. 

Enligt olika analyser beräknas Airbnb nå intäkter på 8,5 miljarder dollar år 2020 eller 2021, vilket i så fall skulle motsvara sju gånger omsättningen med en värdering på 60 miljarder dollar. 

Det finns även uppgifter som säger att Airbnb, liksom Slack som börsintroducerades i juni i år, kommer att välja en direktnotering. Det innebär att bara befintliga aktier går ut till försäljning och att investerarna kan få utdelning på sina satsade pengar. Bolaget har inte tagit in kapital på över två år och finanserna verkar stabila.

Vägen till positionen som Airbnb har i dag har dock inte varit rak. Det tog ett par år för tjänsten att hitta formen och det var först efter att grundarna deltog i det prestigefyllda acceleratorprogrammet Y Combinator 2009 som det tog ordentlig fart.

”Killarna kom till oss skuldsatta och ingen använde deras produkt, till att nu vara på omslaget av Forbes”, sa Y Combinator-medgrundaren Jessica Livingston när jag intervjuade henne 2013.

Sedan dess har Airbnb brutit mot regler och fajtats med städer och länder om att förändra dem. Tjänsten finns numera i 191 länder och är också populär i Sverige, även om den där liksom runtom i världen har stött på en hel del patrull genom åren.

Senast i förra veckan introducerades nya regler i Los Angeles, där uthyrningsvärdar på Airbnb måste registrera sig och betala en avgift 89 dollar, motsvarande drygt 830 kronor, till staden.

Samtidigt i Europa har tio städer, bland andra Amsterdam, Berlin och Paris, bett om hjälp från EU för att reglera uthyrningstjänster som Airbnb.

Så fortsätter det och medgrundaren och vd:n Brian Chesky kämpar vidare för att etablera Airbnbs position ytterligare. Hans passion för bolaget märkbar och i ett öppet brev i januari förra året, där han skriver att Airbnb ska ta ansvar för att förbättra samhället och ”möta dem unika behoven för 2000-talet”, har han satt upp två saker som han vill ska definiera verksamheten:

”1. Vi ska ha en oändlig tidshorisont. 2. Vi kommer att tjäna alla våra intressenter.”

Kanske får vi se något av det i förberedelserna inför noteringen och det också är därför den dröjer. Airbnb har under senare tid gjort ett antal uppköp och eventuellt är fler på kartan. Det kan också handla om samarbeten eller förändringar för att förstärka målen ovan. Och frågan är väl hur Brian Chesky ska förhålla sig till kvartalshetsen på den publika marknaden när bolaget väl tar steget dit. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies