Vattenytan krusar sig försiktigt när fiskedraget slår i med ett högljutt “plopp”. Ur radion till vänster strömmar tillbakalutad banjomusik. Tre färgglada papegojor betraktar från en trädgren fiskelinan som sträcker ut sig framför dem.
Idag, efter drygt ett halvårs utveckling, släpper den omtalade Stockholms-studion Resolution Games sitt första spel.
VR, virtuell verklighet, har i spelvärlden främst förknippats med bombastiska rymdsimulatorer och högljudda actionspel. Ännu en nivå av inlevelse för de redan frälsta, med andra ord.
Det är just det som svenska Resolution Games, grundat av King-veteranen Tommy Palm och med flera tidigare King-medarbetare bland de anställda, vill ändra på.
Bolaget, som i somras tog in 50 Mkr i riskkapital från bland andra Google Ventures och Creandum, vill skapa VR-upplevelser för en bred publik. Utgångspunkten är enkla, avslappnande mobilspel snarare än aggressiva tävlingstitlar för hardcore-gamers.
Den heliga graalen? En supersuccé i nivå med Kings Candy Crush Saga, ett spel som nådde långt bortom de redan frälsta och blev till ett av historiens bäst säljande spel någonsin.
“Vi har fokuserat på det jag själv tycker är så kul med fiske. Man vet aldrig vad man kommer att få upp, och sen glädjen när man lyckas fånga en stor fisk”, säger Gustav Stenmark, spelets producent.
Idén till Bait! har funnits med honom i nästan tio år, säger han. Inspirationen kommer från liknande spelmoment i Nintendo-spelserier som The Legend of Zelda och Animal Crossing.
“Från början hade jag tänkt mig ett mobilspel, eller kanske ett spel för bärbara spelkonsoller. VR dök egentligen inte upp på radarn förrän i fjol”, säger Gustav Stenmark.
Spelet är gratis att ladda ned. Resolution Games tjänar pengar på såkallade mikrotransaktioner – spelaren kan betala extra för bättre fiskebeten, som ger större chans att fånga mer sällsynta fiskar.
Resolution Games har lagt mycket tid på att skapa en VR-upplevelse som ska vara tillgänglig för alla, säger han. I den framtid studion ser framför sig är tekniken allmängods, nästan som smarta mobiltelefoner är idag.
Jag vill att man ska känna hur pulsen går ner, hur man slappnar av.
“Många av de som kommer prova gör det för första gången. Vi har försökt skapa en behaglig miljö. Jag vill att man ska känna hur pulsen går ner, hur man slappnar av,” säger Gustav Stenmark.
“Vi har till exempel inga rörelser i spelet. Man sitter still på samma plats i alla scener. Ingen har riktigt knäckt hur man gör rörelser i VR utan risk för åksjuka.”
Klart är att det är en snabbt växande marknad som Resolution Games gör anspråk på. VR spås av vissa analytiker omsätta över 70 miljarder dollar redan år 2020.
Är Resolution Games en framtida storspelare på området?
“Vi hoppas det, absolut. Oavsett vilket tror jag vi har gjort ett spel som folk kommer att prata om”, säger Gustav Stenmark.
Bait! släpps idag, torsdag, för Samsung Gear VR. Versioner för andra VR-plattformar, som Oculus Rift och HTC Vive, är på prototypstadiet.
Läs även: Google Ventures gör storinvestering i svenska Resolution Games