Hoppa till innehållet

Kan hans fiskespel bli VR-världens svar på Candy Crush Saga?

Med 50 Mkr i riskkapital från Google Ventures och Creandum hoppas svenska Resolution Games ta VR-världen med storm. Idag är det premiär för studions första spel.  

Gustav Stenmark är producent för vr-spelet Bait!, den första titeln från spelstudion Resolution Games i Stockholm.
Gustav Stenmark är producent för vr-spelet Bait!, den första titeln från spelstudion Resolution Games i Stockholm.Foto: Jesper Frisk

Vattenytan krusar sig försiktigt när fiskedraget slår i med ett högljutt “plopp”. Ur radion till vänster strömmar tillbakalutad banjomusik. Tre färgglada papegojor betraktar från en trädgren fiskelinan som sträcker ut sig framför dem. 

Idag, efter drygt ett halvårs utveckling, släpper den omtalade Stockholms-studion Resolution Games sitt första spel.

Bait! är en fiskesimulator för Samsungs Gear VR. Spelet är det första från Stockholms-studion Resolution Games.

VR, virtuell verklighet, har i spelvärlden främst förknippats med bombastiska rymdsimulatorer och högljudda actionspel. Ännu en nivå av inlevelse för de redan frälsta, med andra ord.

Det är just det som svenska Resolution Games, grundat av King-veteranen Tommy Palm och med flera tidigare King-medarbetare bland de anställda, vill ändra på.

Bolaget, som i somras tog in 50 Mkr i riskkapital från bland andra Google Ventures och Creandum, vill skapa VR-upplevelser för en bred publik. Utgångspunkten är enkla, avslappnande mobilspel snarare än aggressiva tävlingstitlar för hardcore-gamers.

Den heliga graalen? En supersuccé i nivå med Kings Candy Crush Saga, ett spel som nådde långt bortom de redan frälsta och blev till ett av historiens bäst säljande spel någonsin.


Gustav Stenmark är producent på Resolution Games. Foto: Jesper Frisk

“Vi har fokuserat på det jag själv tycker är så kul med fiske. Man vet aldrig vad man kommer att få upp, och sen glädjen när man lyckas fånga en stor fisk”, säger Gustav Stenmark, spelets producent.

Idén till Bait! har funnits med honom i nästan tio år, säger han. Inspirationen kommer från liknande spelmoment i Nintendo-spelserier som The Legend of Zelda och Animal Crossing.

“Från början hade jag tänkt mig ett mobilspel, eller kanske ett spel för bärbara spelkonsoller. VR dök egentligen inte upp på radarn förrän i fjol”, säger Gustav Stenmark.

Spelet är gratis att ladda ned. Resolution Games tjänar pengar på såkallade mikrotransaktioner – spelaren kan betala extra för bättre fiskebeten, som ger större chans att fånga mer sällsynta fiskar. 

Resolution Games har lagt mycket tid på att skapa en VR-upplevelse som ska vara tillgänglig för alla, säger han. I den framtid studion ser framför sig är tekniken allmängods, nästan som smarta mobiltelefoner är idag.

Jag vill att man ska känna hur pulsen går ner, hur man slappnar av.

“Många av de som kommer prova gör det för första gången. Vi har försökt skapa en behaglig miljö. Jag vill att man ska känna hur pulsen går ner, hur man slappnar av,” säger Gustav Stenmark.

“Vi har till exempel inga rörelser i spelet. Man sitter still på samma plats i alla scener. Ingen har riktigt knäckt hur man gör rörelser i VR utan risk för åksjuka.”

Bait! är gratis att ladda ned och spela. Resolution Games tjänar pengar på att sälja bättre fiskebeten, som ger större chans att fånga spelets mer sällsynta fiskar.

Klart är att det är en snabbt växande marknad som Resolution Games gör anspråk på. VR spås av vissa analytiker omsätta över 70 miljarder dollar redan år 2020.

Är Resolution Games en framtida storspelare på området?

“Vi hoppas det, absolut. Oavsett vilket tror jag vi har gjort ett spel som folk kommer att prata om”, säger Gustav Stenmark.

Bait! släpps idag, torsdag, för Samsung Gear VR. Versioner för andra VR-plattformar, som Oculus Rift och HTC Vive, är på prototypstadiet.

Läs även: Google Ventures gör storinvestering i svenska Resolution Games

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera