Hoppa till innehållet

Kan spelvärlden agera samhällsbyggare?

Glöm datorspel som underhållning. De kan också bygga det offentliga rummet. Det är utgångspunkten i en ny dokumentär där tittaren bland annat får en inblick i succén Mojangs FN-projekt.

Mojangs Lydia Winters följer i spåren av FN-projektet Block by Block – här i Nepal.
Mojangs Lydia Winters följer i spåren av FN-projektet Block by Block – här i Nepal.Foto: Från dokumentären Gaming the Real World.

För drygt fyra år sedan började spelutvecklaren Mojang samarbeta med FN:s program i stadsplaneringssyfte i utvecklingsländer – Block by Block.

Genom att använda succéspelet Minecraft är tanken att fler i samhället ska medverka i rekonstruktionen av raserade förorter, kåkstäder och dåligt planerade städer. Minecraft används som ett planeringsverktyg när offentliga platser ska byggas.

När nyhetsmedier började rapportera om Mojangs roll i programmet fick filmmakaren Anders Eklund på Lucky Day idén att göra en dokumentär om det. Dokumentären ”Gaming the Real World” har premiär på SVT på fredagskvällen.

”Jag har en son som spelar mycket Minecraft men när jag hörde om det här FN-projektet blev det en aha-upplevelse att man kan använda spel till annat än underhållning”, säger Anders Eklund på Luckyday film.

Vme-ZDvhFvI

Förutom att visas på SVT2 30 september kommer filmen även att laddas upp på Steam av spelbolaget Paradox 1 oktober.

I dokumentären får vi bland annat följa Mojangs community-ansvariga och varumärkesdirektör Lydia Winters. Man följer resan från hennes första avsnitt som Minecraft-youtuber till hennes nuvarande roll som ansvarig för de fullsatta community-träffarna ”Minecon”. 

”Innan jag blev involverad i det här projektet tänkte jag inte på offentliga platser på samma sätt. Jag har alltid haft tillgång till sådana. Som när jag bodde i Florida fanns alltid möjligheten att träffa folk på stranden eller i parken. Men när man börjar resa runt i världen inser man att alla inte har den möjligheten”, säger Lydia Winters. 

Foto:

På den årliga konferensen ”Minecon” samlas tusentals Minecraft-spelare. 2015 hölls Minecon i London.

I dokumentären visas exempel på hur offentliga platser har kommit till med hjälp av Minecraft, bland annat i Nepal. Istället för att arkitekter och politiker bestämmer hur det offentliga rummet ska se ut får personer från olika grupper i samhället, med hjälp av Minecraft, möjlighet att tycka till genom Block by Block.

”På senaste tid har folk äntligen börjat få upp ögonen för den betydelse spel kan ha i en mängd olika discipliner. Om man tar engagemanget som spelare har och lägger det engagemanget på världsproblem så tror jag att spel kan ha en enorm betydelse”, säger Lydia Winters.

Men Anders Eklund ville inte bara göra dokumentären om Block by Block.

”För att göra en feature behöver man ta ett större grepp om ämnet och inte bara gå in i Mojangs historia. Jag ville vidga det hela och började leta efter andra spel med liknande användningsområden”, säger Anders Eklund.

Läs även: Så ska FN bota främlingsfientlighet med VR

Det finns inte en uppsjö av exempel på det. Men ett annat svenskt spel dök upp. Det var Paradox Interactives Cities: Skylines, som går ut på att bygga och organisera en stad med ansvar för allt från infrastruktur till skattesatser.

Foto:

Spelet Cities: Skylines är utvecklat av Colossal Order och gavs ut av Paradox Interactive 2015.

Dokumentären lyfter samarbetet mellan Svensk byggtjänst, Stockholm Stad och Paradox, där studions spel har använts till för i stadsplaneringssyfte i Stockholms nya stadsdel Norra Djurgårdsstaden.

Men kan spel verkligen förändra hur världen ser ut? När Anders Eklund får frågan fastnar han inte i själva spelen utan ser till spelarna.

”När man pratar om att spel kan förändra världen är det nog gamers och spelcommunityn som är det absolut starkaste och man löser problem tillsammans med andra på ett helt annat sätt än förr. Det är många som säger att det är revolutionerande. Det är det som är den stora förändringen för en hel generation egentligen.”


Läs även: Mojangs vd talar ut: ”Vi är per definition ett one-hit-wonder”

Foto: Jesper Frisk

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera