Annons

Spotify betalar miljard för att värva känd komikers podd

Komikern Joe Rogen under en poddinspelning och Spotifys vd Daniel Ek.
Komikern Joe Rogen under en poddinspelning och Spotifys vd Daniel Ek.
Den omåttligt populära podden ”The Joe Rogan Experience” kommer endast att finnas på Spotify från i slutet av året. Musiktjänstens aktie rusade efter beskedet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Komikern Joe Rogan har poddat i över tio år och har en stor lyssnarskara. Till exempel var det i hans podd som Teslas grundare och vd Elon Musk rökte marijuana 2018

På tisdagen twittrade Joe Rogan om att han har valt Spotify som exklusiv plattform för sitt program ”The Joe Rogen Experience” från i slutet av året. 

Spotifys aktie sköt i höjden med över 10 procent när nyheten kom ut, och kursen stängde på upp 8,4 procent vid börsdagens slut.

Länk till twitter

Det senaste året har Spotify utökat sitt poddutbud genom uppköp av poddcast-bolagen Anchor och Gimlet Media i fjol och The Ringer i år. Enligt källor till Wall Street Journal är licenssamarbetet med Joe Rogen värt över 100 miljoner dollar, cirka 1 miljard kronor. Vilket i så fall är ett av de största avtalen inom poddcast-världen.

I en intervju med Di Digital i april sa Spotifys vd Daniel Ek att exklusivitet var del av en långsiktig plan för tjänsten.

”Vår katalog är nu tre gånger större, vilket innebär att vi har över en miljon poddtitlar. Det är våra primära drivkrafter. På lång sikt är exklusivitet på kartan, men än så länge har det varit viktigast att förbättra användarupplevelsen och växa katalogen”, sa Daniel Ek.

Läs också: Daniel Ek om viruskrisen: ”Största förändringen i konsumtion någonsin”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer