Jenny Holmström, medgrundare och vd för relationsappen Coupleness, tycker att det finns ett socialt stigma kring parterapi. Det vill hon lösa genom att ge par en låg tröskel till att börja kommunicera mer i sina relationer.
Något som hon tror är särskilt viktigt under coronatider, då experter menar att skilsmässorna sannolikt kommer att bli fler med anledning av pandemin.
”Det som är bra med corona är att vi umgås mer, men är relationen inte bra så kan det bli värre”, säger Jenny Holmström.
Hon träffade medgrundaren Ted Rosén på startupfabriken Antler förra året och tillsammans började de diskutera relationer. Jenny Holmström hade precis avslutat sin roll i barnrättsorganisationen Porrfri Barndom, som hon var med och startade, och kände att sitt stora engagemang i den hade satt spår i sin egen relation.
Läs också: Bolagsbyggaren Antler tar in ytterligare en kvarts miljard
”Vi tittade närmare på relationsområdet, men de tjänster som finns är avancerade och har en lång startsträcka”, säger Jenny Holmström.
De testade idén med en par-app på relationspsykologen Linn Heed, som sa ja till att vara med och bidra med sin expertis. Det tillsammans med en pilot i form av en sms-tjänst som 100 par testade ligger till grund för appen Coupleness.
”Vi springer, yogar och mediterar, men relationerna glömmer vi bort och fungerar inte dem så mår vi inte bra”, säger Jenny Holmström.
Vissa skilsmässor är nödvändiga, säger hon, men överlag kostar de mycket pengar och kan leda till stort individuellt lidande inte minst för barn.
Paren som använder Coupleness ska inte behöva lägga mer än några minuter per gång. Hon jämför appen med meditationstjänster, som i dag har nått en bred publik, där man börjar med att meditera i två minuter för att sedan trappa upp sin användning.
Till en början gick det dock trögt med att sälja in Coupleness till investerare. Under vägen till en ”pre-seed”-investering på 1,5 miljoner kronor från sammanlagt nio affärsänglar och designstudion Grafikwerket har hon och hennes medgrundare säkert tagit över 200 möten.
”Vi bygger ett nytt segment som få kan relatera till och det har inte varit det lättaste”, säger Jenny Holmström.
Vi vill starta en rörelse där par investerar i sina relationer.
Joachim Hedenius, medgrundare i den digitala vårdgivaren Kry var en av de första som såg potentialen i Coupleness. Epidemic Sounds operativa chef Marcus Lewold, tidigare på spelstudion King, följde också med.
Även bland andra Kim Fai Kok på Truecaller TRUE B +7,67%Dagens utveckling och Carl Jansson, tidigare marknadschef på Min Doktor har investerat. Till slut blev rundan istället övertecknad och flera av investerarna testade först själva appen innan de bestämde sig för att lägga in pengar.
”Jag trodde att det var kvinnliga änglar som skulle nappa, istället blev det 35-40-åriga män”, säger hon.
I dag har Coupleness runt 550 aktiva användare som främst släpptes in under en stängd beta.
”Vi ser att många användare använder appen dagligen och fortsätter att använda den efter en månad”, säger Jenny Holmström.
Coupleness är nu släppt i Appstore och Google Play, men man har ännu inte gjort någon direkt marknadsföring. Inom kort kommer till exempel kampanjer med influerare och på olika sociala plattformar.
I appen har man jobbat med ett bildspråk med mycket färg och olika symboler, för att komma ifrån det stereotypa med homogena par som tittar varandra djupt in i ögonen.
Inom kort kommer teamet att lägga till en prenumerationstjänst i appen för att testa betalningsviljan bland användarna. I planen finns också rådgivning och rekommendationer.
”Vi vill starta en rörelse där par investerar i sina relationer, liksom att de var för sig är ute och springer, går till gymmet, värnar om sin sömn och äter hälsosamt”, säger Jenny Holmström.
Läs även: Digital psykolog tar in 85 miljoner – befarar ”pandemi i psykisk ohälsa”